Mielialavalmentajan työnkuva : Toimintamallin kehittäminen mielialavalmentajan työnkuvasta
Jylkkä, Leena (2022)
Jylkkä, Leena
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053012988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053012988
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksen oli kuvata mielialavalmentajan työnkuva ja toimintamalli Mehiläinen Oy Jokilaaksojen toimipisteissä. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: työnkuvan ja toimintamallin kuvauksesta sekä opinnäytetyön raportista.
Mehiläinen Oy:n konsernissa työskentelee mielialavalmentajia, jotka tarjoavat matalan kynnyksen keskusteluapua. Mielialavalmentaja on Mehiläinen Oy:n palveluksessa työskentelevä työterveyshoitaja, joka on saanut mielialavalmentajan pätevyyden lisäkoulutuksella. Mielialavalmentajan työnkuva on monelle työelämäpalveluiden tuottajalle epäselvä: mitä mielialavalmentaja tekee ja miten asiakkaat ohjautuvat hänen vastaanotolleen.
Työnkuvan ja toimintamallin kuvaus on osa organisaatiossa olevaa tietoa. Niiden avulla voidaan parantaa laatua ja sujuvoittaa asiakasprosessia. Työnkuvan ja toimintamallin esitteleminen hyödyttää työntekijöitä, yritystä sekä työelämäpalveluiden asiakkaita. Toimintamallin avulla työelämäpalveluiden toimijat löytävät selkeän ohjeistuksen prosessista, mikä helpottaa sujuvaa asiakaspalveluprosessia. Lisäksi selkeä ohjeistus helpottaa mielialavalmentajan työtä ja hallinnan tunne omasta työstä kasvaa. Toimintamallia voidaan käyttää uusien työntekijöiden perehdytykseen.
Mehiläinen Oy:n konsernissa työskentelee mielialavalmentajia, jotka tarjoavat matalan kynnyksen keskusteluapua. Mielialavalmentaja on Mehiläinen Oy:n palveluksessa työskentelevä työterveyshoitaja, joka on saanut mielialavalmentajan pätevyyden lisäkoulutuksella. Mielialavalmentajan työnkuva on monelle työelämäpalveluiden tuottajalle epäselvä: mitä mielialavalmentaja tekee ja miten asiakkaat ohjautuvat hänen vastaanotolleen.
Työnkuvan ja toimintamallin kuvaus on osa organisaatiossa olevaa tietoa. Niiden avulla voidaan parantaa laatua ja sujuvoittaa asiakasprosessia. Työnkuvan ja toimintamallin esitteleminen hyödyttää työntekijöitä, yritystä sekä työelämäpalveluiden asiakkaita. Toimintamallin avulla työelämäpalveluiden toimijat löytävät selkeän ohjeistuksen prosessista, mikä helpottaa sujuvaa asiakaspalveluprosessia. Lisäksi selkeä ohjeistus helpottaa mielialavalmentajan työtä ja hallinnan tunne omasta työstä kasvaa. Toimintamallia voidaan käyttää uusien työntekijöiden perehdytykseen.