Instagramin vaikutus nuorten naisten ostokäyttäytymiseen
Viremo, Iisa (2022)
Viremo, Iisa
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052912859
Tiivistelmä
Sosiaalisen median räjähdysmäinen kasvu on tarjonnut yrityksille ja markkinoijille uusia tapoja tavoittaa kohderyhmänsä ja vaikuttaa heidän ostokäyttäytymiseensä. Instagramista on tullut yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista maailmanlaajuisesti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Instagram vaikuttaa nuorten naisten ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyön aihe valikoitui sen ajankohtaisuuden ja kiinnostavuuden takia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti sosiaalista mediaa ja tarkemmin Instagramia ja sen hyödyntämistä markkinoinnissa, vaikuttajamarkkinointia, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä ostoprosessin eri vaiheita. Teoriaosuudessa on käytetty kansainvälisiä sekä kotimaisia lähteitä. Teoriaosuutta seuraa empiirinen tutkimus, jossa pyritään esittämään vastaus työn tutkimusongelmaan.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena huhtikuussa 2022. Tutkimusta varten luotiin sähköinen kyselylomake Webropol-työkalun avulla 18–29-vuotiaille nuorille naisille. Kyselylomake jaettiin kirjoittajan omissa sosiaalisen median kanavissa, kuten Snapchatissa, WhatsAppissa ja Instagramissa. Kysely jaettiin myös Facebookin Naistenhuone-ryhmiin. Kysely oli avoinna 24.4.-25.4.2022 välisenä aikana ja se keräsi yhteensä 201 vastausta. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin erilaisin tilastollisin menetelmin.
Tutkimustulosten perusteella Instagramilla on jonkinlaista vaikutusta nuorten naisten ostokäyttäytymiseen. Nuorten naisten ostopäätöksiin vaikuttavat erityisesti muiden henkilöiden tekemät suositukset ja arvostelut sekä yrityksen imago. Nuoret naiskuluttajat pitävät Instagramin hyödyntämistä yritysten markkinoinnissa tärkeänä mutta kuitenkin Instagram mainonta jakoi selvityksen mukaan mielipiteitä. Se koettiin samaan aikaan kiinnostavana mutta myös ärsyttävänä. Tuloksista todettiin vaikuttajamarkkinoinnilla olevan vaikutusta nuorten naiskuluttajien ostokäyttäytymiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti sosiaalista mediaa ja tarkemmin Instagramia ja sen hyödyntämistä markkinoinnissa, vaikuttajamarkkinointia, ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä ostoprosessin eri vaiheita. Teoriaosuudessa on käytetty kansainvälisiä sekä kotimaisia lähteitä. Teoriaosuutta seuraa empiirinen tutkimus, jossa pyritään esittämään vastaus työn tutkimusongelmaan.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena huhtikuussa 2022. Tutkimusta varten luotiin sähköinen kyselylomake Webropol-työkalun avulla 18–29-vuotiaille nuorille naisille. Kyselylomake jaettiin kirjoittajan omissa sosiaalisen median kanavissa, kuten Snapchatissa, WhatsAppissa ja Instagramissa. Kysely jaettiin myös Facebookin Naistenhuone-ryhmiin. Kysely oli avoinna 24.4.-25.4.2022 välisenä aikana ja se keräsi yhteensä 201 vastausta. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin erilaisin tilastollisin menetelmin.
Tutkimustulosten perusteella Instagramilla on jonkinlaista vaikutusta nuorten naisten ostokäyttäytymiseen. Nuorten naisten ostopäätöksiin vaikuttavat erityisesti muiden henkilöiden tekemät suositukset ja arvostelut sekä yrityksen imago. Nuoret naiskuluttajat pitävät Instagramin hyödyntämistä yritysten markkinoinnissa tärkeänä mutta kuitenkin Instagram mainonta jakoi selvityksen mukaan mielipiteitä. Se koettiin samaan aikaan kiinnostavana mutta myös ärsyttävänä. Tuloksista todettiin vaikuttajamarkkinoinnilla olevan vaikutusta nuorten naiskuluttajien ostokäyttäytymiseen.