Perustason ensihoidon opetussuunnitelmien yhtäläisyydet ja eroavaisuudet : vertailussa LAB-ammattikorkeakoulu ja Saimaan ammattiopisto Sampo
Koistinen, Niina; Laitinen, Elina; Nieminen, Laura (2022)
Koistinen, Niina
Laitinen, Elina
Nieminen, Laura
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511931
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää perustason ensihoidon opetussuunnitelmien yhtäläisyyksiä ja erovaisuuksia LAB-ammattikorkeakoulun ja Saimaan ammattiopisto Sampon välillä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia, kuinka ammatillisesta koulutuksesta perustason ensihoitajiksi valmistuneet voisivat saada järkevän hyödyn opinnoistaan ammattikorkeakoulun HOPS-prosessissa ja nopeuttaa opintojaan aiemmin hankitulla osaamisella. Tavoitteena oli selvittää konkreettisia eroja ja yhtäläisyyksiä perustason ensihoidon opintoja tarkastellessa.
Opinnäytetyössä käytettiin mukaillen laadullista sisällönanalyysimenetelmää. Opetussuunnitelmien yhtäläisyydet taulukoitiin ja värikoodattiin. Värikoodauksen lisäksi taulukon sisältö selvennettiin sanallisessa muodossa.
Opinnäytetyössä tehdyn vertailun perusteella havaittiin opetussuunnitelmien sisältävän enemmän yhteneväisyyksiä kuin eroavaisuuksia. Vertailun perusteella voitiin todeta, että ammatillisen ensihoitajakoulutuksen suorittaneen opiskelijan tulisi saada hyväksiluettua aiemmin hankittua osaamistaan ammattikorkeakoulussa. Valtakunnalliset näytöt ja tentit opiskelijan tulee kuitenkin suorittaa, sillä ne eivät sisälly ammatillisen ensihoitajakoulutuksen koulutusohjelmaan.
LAB-ammattikorkeakoulu ja Saimaan ammattiopisto Sampo voivat tämän opinnäytetyön avulla yhteneväistää kummankin koulun opetussuunnitelmien osaamistavoitteita ja ammattitaitovaatimuksia. Yhteneväisten opetussuunnitelmien avulla ammatillisen ensihoitajakoulutuksen käynyt henkilö voisi saada mahdollisimman suuren hyödyn aiemmin hankitusta osaamisestaan jatkokouluttautuessaan ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyössä käytettiin mukaillen laadullista sisällönanalyysimenetelmää. Opetussuunnitelmien yhtäläisyydet taulukoitiin ja värikoodattiin. Värikoodauksen lisäksi taulukon sisältö selvennettiin sanallisessa muodossa.
Opinnäytetyössä tehdyn vertailun perusteella havaittiin opetussuunnitelmien sisältävän enemmän yhteneväisyyksiä kuin eroavaisuuksia. Vertailun perusteella voitiin todeta, että ammatillisen ensihoitajakoulutuksen suorittaneen opiskelijan tulisi saada hyväksiluettua aiemmin hankittua osaamistaan ammattikorkeakoulussa. Valtakunnalliset näytöt ja tentit opiskelijan tulee kuitenkin suorittaa, sillä ne eivät sisälly ammatillisen ensihoitajakoulutuksen koulutusohjelmaan.
LAB-ammattikorkeakoulu ja Saimaan ammattiopisto Sampo voivat tämän opinnäytetyön avulla yhteneväistää kummankin koulun opetussuunnitelmien osaamistavoitteita ja ammattitaitovaatimuksia. Yhteneväisten opetussuunnitelmien avulla ammatillisen ensihoitajakoulutuksen käynyt henkilö voisi saada mahdollisimman suuren hyödyn aiemmin hankitusta osaamisestaan jatkokouluttautuessaan ammattikorkeakoulussa.