Varhaiskasvatuksen sosionomin työnkuvan tarkastelu johtajien haastattelututkimuksena
Väisänen, Aili (2022)
Väisänen, Aili
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511894
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena haastattelututkimuksena, jonka tarkoituksena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvasta ja sen rakentumisesta. Varhaiskasvatuksen sosionomi on uusi tehtävä, joka on tullut varhaiskasvatuksen kentälle uuden varhaiskasvatuslain (540/2018) astuessa voimaan vuonna 2018. Haastatteluiden kohderyhmänä olivat johtajat sellaisissa varhaiskasvatusyksiköissä, joissa työskenteli varhaiskasvatuksen sosionomin nimikkeellä työntekijöitä lapsiryhmissä. Haastatteluja toteutui neljä. Aineiston analysoinnissa on käytetty teemoittelua.
Opinnäytetyön työelämän yhteistyötahona toimi OsaaVa- Osaamisella eteenpäin varhaiskasvatuksessa -hanke, joka toteutuu yhteistyössä toisen asteen oppilaitosten, korkeakoulujen ja työelämäorganisaatioiden kanssa. Osana OsaaVa-hanketta tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen sosionomin asemasta ja roolista osana moniammatillista tiimiä sekä osaamisen tunnistamisesta.
Varhaiskasvatuksen sosionomin keskeinen osaaminen haastatteluaineiston perusteella oli perheiden kanssa tehtävä työ, perhetyön osaaminen ja perheiden palveluohjaus. Haastateltavien mukaan sosionomi tuo myös sosiaalipedagogista näkökulmaa työhön. Erilaisten ammattinimikkeiden lisäksi tehtävien rakentumiseen oli löydettävissä useita muitakin vaikuttavia tekijöitä. Tehtävänjako tapahtui pääasiassa tiimeissä, joten moniammatillisen tiimin yhteistyöllä oli keskeinen merkitys myös työtehtävien muotoutumisessa. Haastatteluissa varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvan muotoutumisen todettiin olevan hyvin alkuvaiheessa ja keskeneräinen. Tehtävänkuvan rakentumiseen kaivattiin yhteistä keskustelua sekä yksiköissä että kaupunkitasolla. The position of Bachelor of Social Services in the field of Early Childhood Education is a new position created post by Early Childhood Education law, implemented in 2018. This thesis contains qualitative interview research aimed at creating information about the job description for Bachelor of Social Services in Ear-ly Childhood Education. The targeted group for the interviews were managers in Early Childhood Education in facilities where Bachelor of Social Services in Early Childhood Education began working as part of the team. Four interviews were conducted for this research. The material was analyzed using thematic analysis.
This thesis was made in cooperation with the Moving Forward with Knowledge in Childhood Education project. The project was carried out with the cooperation of: Vocational Education, Universities and Universities of Applied Sciences, and working life organizations. As a part of this project, the aim of the thesis was to create information about the role and position of the Bachelor of Social Services in Early Childhood Education as a team member and recognising their expertise.
Their primary expertise, based on the research data, was working with families and service counseling. According to the interviews, the Bachelor of Social Services in Early Childhood Education brings social pedagogical perspectives to the work. In addition to the professional titles, multiple other factors were found that also impacted the development of the job description. As the division of work tasks occurred primarily among the team of educators, the development of the job description and work tasks for Bachelor of Social Services in Early Childhood Education is directly defined by their collaborative efforts. In the interviews, it was stated that the developmental work with the job description for Bachelor of Social Services in Early Childhood Education is still in the nascent stage and in progress. During the interviews, the managers were hoping for mutual discussions on this subject within the facilities and at the municipality level.
Opinnäytetyön työelämän yhteistyötahona toimi OsaaVa- Osaamisella eteenpäin varhaiskasvatuksessa -hanke, joka toteutuu yhteistyössä toisen asteen oppilaitosten, korkeakoulujen ja työelämäorganisaatioiden kanssa. Osana OsaaVa-hanketta tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa varhaiskasvatuksen sosionomin asemasta ja roolista osana moniammatillista tiimiä sekä osaamisen tunnistamisesta.
Varhaiskasvatuksen sosionomin keskeinen osaaminen haastatteluaineiston perusteella oli perheiden kanssa tehtävä työ, perhetyön osaaminen ja perheiden palveluohjaus. Haastateltavien mukaan sosionomi tuo myös sosiaalipedagogista näkökulmaa työhön. Erilaisten ammattinimikkeiden lisäksi tehtävien rakentumiseen oli löydettävissä useita muitakin vaikuttavia tekijöitä. Tehtävänjako tapahtui pääasiassa tiimeissä, joten moniammatillisen tiimin yhteistyöllä oli keskeinen merkitys myös työtehtävien muotoutumisessa. Haastatteluissa varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävänkuvan muotoutumisen todettiin olevan hyvin alkuvaiheessa ja keskeneräinen. Tehtävänkuvan rakentumiseen kaivattiin yhteistä keskustelua sekä yksiköissä että kaupunkitasolla.
This thesis was made in cooperation with the Moving Forward with Knowledge in Childhood Education project. The project was carried out with the cooperation of: Vocational Education, Universities and Universities of Applied Sciences, and working life organizations. As a part of this project, the aim of the thesis was to create information about the role and position of the Bachelor of Social Services in Early Childhood Education as a team member and recognising their expertise.
Their primary expertise, based on the research data, was working with families and service counseling. According to the interviews, the Bachelor of Social Services in Early Childhood Education brings social pedagogical perspectives to the work. In addition to the professional titles, multiple other factors were found that also impacted the development of the job description. As the division of work tasks occurred primarily among the team of educators, the development of the job description and work tasks for Bachelor of Social Services in Early Childhood Education is directly defined by their collaborative efforts. In the interviews, it was stated that the developmental work with the job description for Bachelor of Social Services in Early Childhood Education is still in the nascent stage and in progress. During the interviews, the managers were hoping for mutual discussions on this subject within the facilities and at the municipality level.