Koulunuorisotyötä toisella asteella: Mission Possible koulunuorisotyön kehittämishankkeen arviointitutkimus
Matikainen, Tarja (2022)
Matikainen, Tarja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810092
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni arvioin Joensuun Nuorisoverstas ry:n Mission Possible koulunuorisotyön kehittämishanketta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille hankkeen toimintaan osallistuneiden nuorten näkemyksiä koulunuorisotyöstä ja saada tietoa, kuinka nuorten osallisuutta on saatu lisättyä opiskelijoiden kouluarjessa, asuntola- ja vapaa-ajantoiminnassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös tuoda esiin Mission Possible hanketyön moniammatillisen yhteistyön kehittämisajatuksia ja uusia hyviä käytäntöjä koulunuorisotyön ja koulutuksenjärjestäjien yhteistyölle. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruu tapahtui käyttämällä menetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelin neljää Mission Possible toimintaan osallistunutta nuorta sekä kahta hankkeen koulunuorisotyöntekijää. Haastattelut toteutettiin pari- ja yksilöhaastatteluina, joista saatua aineistoa käsittelin teemoittelun avulla. Tutkimuksessa keskeisintä oli kuulla hankkeen toimintaan osallistuneiden nuorten kokemuksia koulunuorisotyöstä ja saada tietoa koulunuorisotyön menetelmien toimivuudesta sekä moniammatilliseen yhteistyöhön vaikuttavista tekijöistä. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että hankkeen koulunuorisotyöllä on ollut myönteisiä vaikutuksia nuorten arkielämään ja opiskeluun. Tulokset osoittivat, että Mission Possible toiminnalla on saatu lisättyä nuorten yhteisöllistä kohtaamista, arjen hallinnan taitoja sekä opintoihin ja kouluyhteisöön kiinnittymistä. Mission Possible koulunuorisotyö on onnistunut luomaan hyvin toimivia koulunuorisotyön malleja yhteistyöoppilaitosten kanssa. Opinnäytetyö on tuonut uutta tietoa työn tilaajalle, jonka tuloksia tilaaja voi hyödyntää hanketoiminnan merkityksellisyyden esiintuomiseksi ja hankkeen jatkuvuuden tukemiseksi. Opinnäytetyö tuo ajankohtaista tietoa koulunuorisotyön merkityksestä laajentuneen oppivelvollisuuden muuttumisen aikana. Opinnäytetyötutkimukseeni koottuja kehittämishankkeen tuottamia koulunuorisotyön hyviksi käytännöiksi todettuja malleja ja käytännön toimintatapoja voidaan hyödyntää toisen asteen koulunuorisotyön ammattialan kehittämiseen. In my thesis, I evaluate Joensuun Nuorisoverstas Association`s Mission Possible school youth work development project. The aim of my thesis was to preent how young people, who participated in Mission Possible activities, viewed school youth work. The aim was also to obtain information on how the social inclusion of young people has been increased in educational institutions, dormitories and leisure activities. The purpose of the thesis was to present the project's good practices to enhance the development of interprofessional cooperation as well as introduce new good practices for co - operation between school youth work and education providers. The thesis was carried out as a qualitative study, in which the data collection took place using a semi-structured thematic interview as a method. I interviewed four young people and two school youth workers involved in the project. The interviews were conducted as pair and individual interviews. I processed the interview material using a themed method.
The main focus of the study was to hear what the young people, who participated in the project, thought about the school youth work and to get information about the effectiveness of school youth work methods and the factors influencing interprofessional cooperation. The research results showed that Mission Possible school youth work has had a positive impact on young people's daily lives and studies. The results showed that Mission Possible's activities have increased young people's community encounters, everyday management skills and attachment to studies and the school community. Mission Possible school youth work has succeeded in creating well-functioning models of school youth work with partner institutions.
The client can utilize the results of the thesis to highlight the relevance of the project activities and to support the continuity of the project. The thesis provides topical information on the importance of school youth work during the change of extended compulsory education. The good practices and models of school youth work presented in this thesis can be utilized for the development of the secondary school and vocational institutions’ youth work profession.
The main focus of the study was to hear what the young people, who participated in the project, thought about the school youth work and to get information about the effectiveness of school youth work methods and the factors influencing interprofessional cooperation. The research results showed that Mission Possible school youth work has had a positive impact on young people's daily lives and studies. The results showed that Mission Possible's activities have increased young people's community encounters, everyday management skills and attachment to studies and the school community. Mission Possible school youth work has succeeded in creating well-functioning models of school youth work with partner institutions.
The client can utilize the results of the thesis to highlight the relevance of the project activities and to support the continuity of the project. The thesis provides topical information on the importance of school youth work during the change of extended compulsory education. The good practices and models of school youth work presented in this thesis can be utilized for the development of the secondary school and vocational institutions’ youth work profession.