Kiintymyskeskeisyys varhaiskasvatuksessa: kiintymyskeskeisen ja terapeuttisen kasvatuksen jäljillä
Ylimäki, Mico (2022)
Ylimäki, Mico
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128990
Tiivistelmä
Kiintymyskeskeisyys on menetelmäsuuntaus, jossa kiintymyssuhteen merkitystä korostetaan arjessa. Kiintymyskeskeisyydellä voidaan myös korjata kiintymyssuhdehäiriöiden aiheuttamaa traumatisoitumista. Kiintymyskeskeinen työ on osa terapeuttista orientaatiota, jossa nähdään muutospotentiaali ja siinä esiintyy korjaavan työn elementtejä. Kiintymyskeskeinen ja terapeuttinen työ ovat varhaiskasvatuksessa vielä heikosti tunnettuja menetelmiä ja orientaatioita.
Opinnäytetyön teoriataustassa kuvaillaan varhaiskasvatuksen toimintaympäristön kokonaisuutta, johon kuuluvat varhaiskasvatuksen teoreettiset ja käytännön lähtökohdat sekä varhaiskasvatuksen sisältöä säätelevät lait ja asiakirjat. Esitellään pienryhmätoiminta vakiintuneena varhaiskasvatuksen käytäntönä. Lisäksi teoriataustassa tuodaan esiin kiintymyssuhde, kiintymystyylit sekä kiintymyssuhteiden häiriintyminen ja siitä johtuva kiintymyssuhdetraumatisoituminen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvaillaan kiintymyskeskeisen ja terapeuttisen työn rakenteita.
Tämän tutkimuksena toteutettavan opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää niitä merkityksiä, joita varhaiskasvatuksen kasvattajat antavat kiintymyskeskeiselle ja terapeuttiselle työlle sekä sen menetelmille. Tutkimukseen haastateltiin teemahaastattelun menetelmällä kuutta varhaiskasvattajaa. Aineistoa analysoitiin diskurssianalyysiä soveltaen. Analyysin tuloksena löytyi kuusi kiintymyskeskeisyyteen liittyvää puhetapaa: leimautuminen, tunteiden sääteleminen kiintymyskeskeisessä työssä, leikki ja heittäytyminen, pienryhmätoiminta, varhaiskasvatuksen struktuuri sekä kasvattajan oleminen aktiivisena tiedon hankkijana.
Opinnäytetyön teoriataustassa kuvaillaan varhaiskasvatuksen toimintaympäristön kokonaisuutta, johon kuuluvat varhaiskasvatuksen teoreettiset ja käytännön lähtökohdat sekä varhaiskasvatuksen sisältöä säätelevät lait ja asiakirjat. Esitellään pienryhmätoiminta vakiintuneena varhaiskasvatuksen käytäntönä. Lisäksi teoriataustassa tuodaan esiin kiintymyssuhde, kiintymystyylit sekä kiintymyssuhteiden häiriintyminen ja siitä johtuva kiintymyssuhdetraumatisoituminen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvaillaan kiintymyskeskeisen ja terapeuttisen työn rakenteita.
Tämän tutkimuksena toteutettavan opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää niitä merkityksiä, joita varhaiskasvatuksen kasvattajat antavat kiintymyskeskeiselle ja terapeuttiselle työlle sekä sen menetelmille. Tutkimukseen haastateltiin teemahaastattelun menetelmällä kuutta varhaiskasvattajaa. Aineistoa analysoitiin diskurssianalyysiä soveltaen. Analyysin tuloksena löytyi kuusi kiintymyskeskeisyyteen liittyvää puhetapaa: leimautuminen, tunteiden sääteleminen kiintymyskeskeisessä työssä, leikki ja heittäytyminen, pienryhmätoiminta, varhaiskasvatuksen struktuuri sekä kasvattajan oleminen aktiivisena tiedon hankkijana.