The carbon footprint of Kevitsa mine and the impact of an electric trolley line
Riikonen, Jesse (2022)
Riikonen, Jesse
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118702
Tiivistelmä
Boliden on konserni, joka tuottaa ja kierrättää metalleja ja on asettanut tavoitteekseen vähentää hiilidioksidipäästöjään 40 prosentilla vuodesta 2012 vuoteen 2030 mennessä. Kevitsan kaivos on osa Boliden-konsernia, joka rakentaa parhaillaan kaivokselle sähköistä trolley-linjaa sähköenergiaa hyödyntäville kiviautoille. Louhittu kivi ja malmi kuljetetaan jatkossa sähköenergiaa käyttävien kiviautojen avulla ylös avolouhoksesta, edistettäen yhtiön päästötavoitteiden saavuttamista sekä yhä kestävämpien metallirikasteiden tuotantoa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota tieto kaivoksen hiilidioksidipäästöistä vuoden 2021 osalta ja luoda selkeä kuva päästöjen muodostumisesta sekä jakautumisesta kaivoksen eri toimintojen välillä. Lisäksi tavoitteena oli luoda laskentamalli sähköisen trolley-linjan vaikutuksesta kaivoksen hiilidioksidi-päästöihin.
Kaivoksen kokonaishiilidioksidipäästöt vuonna 2021 olivat noin 114 550 tCO2, sisältäen suorat sekä epäsuorat päästöt (scope 1, 2 & 3). Suurin osa päästöistä muodostui ostetun sähköenergian kulutuksesta (52 554 tCO2) ja lähes yhtä suuri osa on peräisin fossiilisen polttoaineen kulutuksesta (47 200 tCO2). Laskennan perusteella sähköisen trolley-linjan päästökertoimeksi saatiin noin 0,06 gCO2/tm. Vastaava päästökerroin laskettiin myös polttomoottorikäyttöiselle kiviautolle (0,41 gCO2/tm). Trolley-linjan todettiin vähentävän kaivoksen kokonaispäästöjä jopa 13 prosentilla, mutta kiviauton polttoaineenkulutus tulisi kuitenkin todentaa ennen kerrointen käyttöä päästölaskennassa.
Kaivoksella toimivien urakoitsijoiden päästöraportoinnin siirtämistä scope 3:sta scope 1:een voisi harkita, sillä urakoitsijat toimivat kaivoksen kannalta oleellisten toimintojen parissa, esimerkkinä näistä patokorotukset. Lisäksi kiviautojen todellista polttoaineen kulutusta olisi hyvä mitata vastaavalla trolley-linjalla, jotta päästölaskennasta saataisiin mahdollisimman paikkansapitävä.
Tulevaisuutta ajatellen olisi hyvä tutkia trolley-linjan vaikutusta pidemmällä aikavälillä, ottaen huomioon kaivoksen pitkän ajan tuotantosuunnitelmat. Lisäksi päästötavoitteiden saavuttamiseksi voisi olla hyvä tutkia trolley-linjan mahdollista soveltamista myös sivukivialueelle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota tieto kaivoksen hiilidioksidipäästöistä vuoden 2021 osalta ja luoda selkeä kuva päästöjen muodostumisesta sekä jakautumisesta kaivoksen eri toimintojen välillä. Lisäksi tavoitteena oli luoda laskentamalli sähköisen trolley-linjan vaikutuksesta kaivoksen hiilidioksidi-päästöihin.
Kaivoksen kokonaishiilidioksidipäästöt vuonna 2021 olivat noin 114 550 tCO2, sisältäen suorat sekä epäsuorat päästöt (scope 1, 2 & 3). Suurin osa päästöistä muodostui ostetun sähköenergian kulutuksesta (52 554 tCO2) ja lähes yhtä suuri osa on peräisin fossiilisen polttoaineen kulutuksesta (47 200 tCO2). Laskennan perusteella sähköisen trolley-linjan päästökertoimeksi saatiin noin 0,06 gCO2/tm. Vastaava päästökerroin laskettiin myös polttomoottorikäyttöiselle kiviautolle (0,41 gCO2/tm). Trolley-linjan todettiin vähentävän kaivoksen kokonaispäästöjä jopa 13 prosentilla, mutta kiviauton polttoaineenkulutus tulisi kuitenkin todentaa ennen kerrointen käyttöä päästölaskennassa.
Kaivoksella toimivien urakoitsijoiden päästöraportoinnin siirtämistä scope 3:sta scope 1:een voisi harkita, sillä urakoitsijat toimivat kaivoksen kannalta oleellisten toimintojen parissa, esimerkkinä näistä patokorotukset. Lisäksi kiviautojen todellista polttoaineen kulutusta olisi hyvä mitata vastaavalla trolley-linjalla, jotta päästölaskennasta saataisiin mahdollisimman paikkansapitävä.
Tulevaisuutta ajatellen olisi hyvä tutkia trolley-linjan vaikutusta pidemmällä aikavälillä, ottaen huomioon kaivoksen pitkän ajan tuotantosuunnitelmat. Lisäksi päästötavoitteiden saavuttamiseksi voisi olla hyvä tutkia trolley-linjan mahdollista soveltamista myös sivukivialueelle.