Kuluttajien ostopaikan valintaan vaikuttavat tekijät päivittäistavarakaupassa
Mäki, Aki-Jussi (2022)
Mäki, Aki-Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118525
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuluttajien ostopaikan valintaan vaikuttavia tekijöitä päivittäistavarakaupassa. Työn tavoitteena oli selvittää mitkä myymälän ominaisuudet kuluttaja kokee tärkeäksi päivittäistavarakaupassa ja mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Lisäksi tarkoitus oli tutkia ruoan verkkokaupan roolia kuluttajien päivittäistavaraostoksissa. Työllä ei ole toimeksiantajaa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin päivittäistavarakaupan alaa yleisesti ja tarkasteltiin koronaviruspandemian vaikutuksia markkinaan sekä ruoan verkkokaupan tilannetta. Lisäksi käsiteltiin kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tässä työssä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää toteutettuna kyselytutkimuksena. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuluttajien päivittäistavarakaupan valintaan vaikuttavia tekijöitä sekä tutkia verkkokaupan käyttöä päivittäistavaraostoksissa. Kyselytutkimus toteutettiin Microsoft Forms -ohjelmalla ja vastausaika oli 11.3.–3.4.2022. Kyselytutkimukseen vastasi 105 henkilöä.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat tärkeimmiksi tekijöiksi kuluttajien ostopaikan valinnassa päivittäistavarakaupan sijainnin ja viihtyisyyden sekä laajan tuotevalikoiman ja mukavan henkilökunnan. Vaikka vastaajat kokivat edullisen hintatason melko tärkeäksi tekijäksi ostopaikan valinnassa, lähes puolet vastaajista eivät pääsääntöisesti asioineet edullisimmaksi kokemassaan päivittäistavaraketjussa. Suurin osa vastaajista kuitenkin pyrki keskittämään ostojaan taloudellisen hyödyn saavuttamiseksi ja vastasi kanta-asiakaskortin vaikuttavan ostopaikan valintaan. Ruoan verkkokauppaan liittyvät tulokset osoittivat sen merkityksen päivittäistavaraostoksissa melko pieneksi. Tulosten pohjalta voidaan päivittäistavaraketjuille suositella panostuksia kuluttajan asiointikokemukseen myymälässä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin päivittäistavarakaupan alaa yleisesti ja tarkasteltiin koronaviruspandemian vaikutuksia markkinaan sekä ruoan verkkokaupan tilannetta. Lisäksi käsiteltiin kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tässä työssä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää toteutettuna kyselytutkimuksena. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuluttajien päivittäistavarakaupan valintaan vaikuttavia tekijöitä sekä tutkia verkkokaupan käyttöä päivittäistavaraostoksissa. Kyselytutkimus toteutettiin Microsoft Forms -ohjelmalla ja vastausaika oli 11.3.–3.4.2022. Kyselytutkimukseen vastasi 105 henkilöä.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat tärkeimmiksi tekijöiksi kuluttajien ostopaikan valinnassa päivittäistavarakaupan sijainnin ja viihtyisyyden sekä laajan tuotevalikoiman ja mukavan henkilökunnan. Vaikka vastaajat kokivat edullisen hintatason melko tärkeäksi tekijäksi ostopaikan valinnassa, lähes puolet vastaajista eivät pääsääntöisesti asioineet edullisimmaksi kokemassaan päivittäistavaraketjussa. Suurin osa vastaajista kuitenkin pyrki keskittämään ostojaan taloudellisen hyödyn saavuttamiseksi ja vastasi kanta-asiakaskortin vaikuttavan ostopaikan valintaan. Ruoan verkkokauppaan liittyvät tulokset osoittivat sen merkityksen päivittäistavaraostoksissa melko pieneksi. Tulosten pohjalta voidaan päivittäistavaraketjuille suositella panostuksia kuluttajan asiointikokemukseen myymälässä.