Osallistavampaa esihenkilötyötä viestinnän ja palautteen avulla
Ylä-Jussila, Reeta (2022)
Ylä-Jussila, Reeta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108169
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu toimeksiantajan Haaga-Helia Ammattikorkeakoulun master-opiskelijoilta tilaamaan Monimuotoisuus ja osallisuus -haastattelututkimukseen. Haastattelututkimus tehtiin ryhmätyönä, lisäksi kukin ryhmän jäsenistä teki haastattelututkimuksen teemoista oman opinnäytetyönsä. Toimeksiantajayritys tilasi selvityksen voidakseen tulevaisuudessa kehittää monimuotoisuutta ja osallisuutta yrityksessä ja kohdistaa työn oikein. Tilatun tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yrityksen henkilökunnan näkemyksiä monimuotoisuudesta ja osallisuudesta ja selvittää, miten ne toteutuvat heidän työarjessaan. Lisäksi henkilökunnalta haluttiin mielipiteitä ja ehdotuksia siitä, miten monimuotoisuus ja osallisuus -työtä tulisi tulevaisuudessa kehittää.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia monimuotoisuuden ja osallisuuden johtamista, esihenkilön vaikutusta työntekijän osallisuuden kokemukseen sekä sitä, miten viestinnällä ja palautteella voidaan vaikuttaa henkilöstön osallisuuden tunteeseen. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja, joilla työantaja voi sitouttaa henkilöstöään, kannustaa heitä kertomaan näkemyksiään, kehittää koko organisaation palautekulttuuria ja viestiä yhdenvertaisesti.
Opinnäytetyön tietoperusta käsitteli osallistavaa johtamista, jonka ytimessä on henkilöstön yhdenvertainen kohtelu, turvallisen organisaatiokulttuurin varmistaminen sekä henkilöstön sitouttaminen. Osallistava esihenkilö edistää tiiminsä osallistumista ja yhteenkuuluvuutta, arvostaa alaisiaan ja on valmis kuuntelemaan heitä. Oikea-aikainen, faktoihin perustuva yhdenmukainen viestintä sekä turvallisen tilan varmistava ja dialogiin perustuva palautekulttuuri auttavat osallistavaa johtajaa henkilöstön osallistamisessa ja sitouttamisessa.
Tulosten perusteella henkilön osallistamisen kulmakiviä ovat yhdenmukainen ja arvostava kohtelu, henkilöstön kuunteleminen, palautteen ja dialogin lisääminen sekä omaa työtä koskevista asioista viestiminen. Jatkokehitystoimenpiteinä on ehdotettu tietoisuuden lisäämistä monimuotoisuuden ja osallisuuden teemoista, yksilöiden ja tiimien vahvuuksien määritteleminen ja kehittäminen yhdessä, oikea-aikainen, kaikki tavoittava viestintä, jossa on huomioitu paikallisuus sekä palautetaitojen parantaminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia monimuotoisuuden ja osallisuuden johtamista, esihenkilön vaikutusta työntekijän osallisuuden kokemukseen sekä sitä, miten viestinnällä ja palautteella voidaan vaikuttaa henkilöstön osallisuuden tunteeseen. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja, joilla työantaja voi sitouttaa henkilöstöään, kannustaa heitä kertomaan näkemyksiään, kehittää koko organisaation palautekulttuuria ja viestiä yhdenvertaisesti.
Opinnäytetyön tietoperusta käsitteli osallistavaa johtamista, jonka ytimessä on henkilöstön yhdenvertainen kohtelu, turvallisen organisaatiokulttuurin varmistaminen sekä henkilöstön sitouttaminen. Osallistava esihenkilö edistää tiiminsä osallistumista ja yhteenkuuluvuutta, arvostaa alaisiaan ja on valmis kuuntelemaan heitä. Oikea-aikainen, faktoihin perustuva yhdenmukainen viestintä sekä turvallisen tilan varmistava ja dialogiin perustuva palautekulttuuri auttavat osallistavaa johtajaa henkilöstön osallistamisessa ja sitouttamisessa.
Tulosten perusteella henkilön osallistamisen kulmakiviä ovat yhdenmukainen ja arvostava kohtelu, henkilöstön kuunteleminen, palautteen ja dialogin lisääminen sekä omaa työtä koskevista asioista viestiminen. Jatkokehitystoimenpiteinä on ehdotettu tietoisuuden lisäämistä monimuotoisuuden ja osallisuuden teemoista, yksilöiden ja tiimien vahvuuksien määritteleminen ja kehittäminen yhdessä, oikea-aikainen, kaikki tavoittava viestintä, jossa on huomioitu paikallisuus sekä palautetaitojen parantaminen.