Pina Bausch inspiraation lähteenä : saksalainen tanssiteatteri lyhytelokuvan viitekehyksenä
Niemelä, Hanne (2022)
Niemelä, Hanne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047240
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjoitettu osana tanssinopettajan tutkinnon (AMK) taiteellista opinnäytetyötä. Taiteellinen osa on tanssilyhytelokuva WE DON’T LISTEN, joka. esitetään osana Köydet Irti! -festivaalia 11.–14. toukokuuta 2022 Turun Taideakatemian Köysiteatterissa.
Tutkielmassa käsitellään sitä, miten saksalaisen tanssiteatterin ominaispiirteet ilmenevät tanssilyhytelokuvassa WE DON’T LISTEN. Tämän lisäksi verrataan tämän tanssiteoksen työstämisprosessin työtapoja Pina Bauschin (1940–2009) työtapoihin.
Opinnäytetyön kirjallinen osio esittelee luvussa kaksi ajallisen rajauksen ja opinnäytetyöhön valittujen saksalaisen tanssiteatterin ominaispiirteiden teoreettisen tiedon. Kolmannessa luvussa käsitellään Pina Bauschin koreografista työskentelyä ja hänen näkemyksiään tanssiteatterista. Neljännessä luvussa kirjoittaja keskittyy omaan taiteelliseen prosessiinsa ja vertaa käytettyjä työtapoja Pina Bauschin työtapoihin. Kirjoittaja kuvaa myös yleisemmin saksalaisen tanssiteatterin ominaispiirteiden ilmenemistä omassa taiteellisessa työssään. Viidennessä luvussa on luettavissa opinnäytetyön tulokset. Viimeinen luku kokoaa työn pääkohdat.
Opinnäytetyöprosessin aikana kirjoittaja koreografioi yhteistyössä tanssijoiden kanssa tanssilyhytelokuvan viitekehyksenään saksalaisen tanssiteatterin perinne. Saksalaisen tanssiteatterin ominaispiirteitä huomioiden ja osittain uusia työtapoja hyväksi käyttäen syntyi tehtävänantoja, jotka toimivat teoksessa käytetyn liikemateriaalin pohjana. Lyhytelokuvan valmistumisen lisäksi kirjoittaja löysi itselleen uusia työtapoja ja ymmärsi saksalaisen tanssiteatterin omintakeisuuden.
Tutkielmassa käsitellään sitä, miten saksalaisen tanssiteatterin ominaispiirteet ilmenevät tanssilyhytelokuvassa WE DON’T LISTEN. Tämän lisäksi verrataan tämän tanssiteoksen työstämisprosessin työtapoja Pina Bauschin (1940–2009) työtapoihin.
Opinnäytetyön kirjallinen osio esittelee luvussa kaksi ajallisen rajauksen ja opinnäytetyöhön valittujen saksalaisen tanssiteatterin ominaispiirteiden teoreettisen tiedon. Kolmannessa luvussa käsitellään Pina Bauschin koreografista työskentelyä ja hänen näkemyksiään tanssiteatterista. Neljännessä luvussa kirjoittaja keskittyy omaan taiteelliseen prosessiinsa ja vertaa käytettyjä työtapoja Pina Bauschin työtapoihin. Kirjoittaja kuvaa myös yleisemmin saksalaisen tanssiteatterin ominaispiirteiden ilmenemistä omassa taiteellisessa työssään. Viidennessä luvussa on luettavissa opinnäytetyön tulokset. Viimeinen luku kokoaa työn pääkohdat.
Opinnäytetyöprosessin aikana kirjoittaja koreografioi yhteistyössä tanssijoiden kanssa tanssilyhytelokuvan viitekehyksenään saksalaisen tanssiteatterin perinne. Saksalaisen tanssiteatterin ominaispiirteitä huomioiden ja osittain uusia työtapoja hyväksi käyttäen syntyi tehtävänantoja, jotka toimivat teoksessa käytetyn liikemateriaalin pohjana. Lyhytelokuvan valmistumisen lisäksi kirjoittaja löysi itselleen uusia työtapoja ja ymmärsi saksalaisen tanssiteatterin omintakeisuuden.