Yritysvastuun ja vastuullisuusviestinnän merkitys asiakkaille : case: Osuuskauppa Hämeenmaan vastuullisuusviestintäkonsepti
Boman, Essi (2022)
Boman, Essi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047079
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen merkitys yritysvastuulla sekä vastuullisuusviestinnällä on asiakkaille. Lisäksi tavoitteena oli tutkia aihetta tapauskohtaisesti toimeksiantajayrityksen osalta.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yritysvastuuta ja sen keskeisimpiä osa-alueita, joita ovat taloudellinen vastuu, sosiaalinen vastuu sekä yritysvastuu. Lisäksi käsiteltiin yritysvastuun merkitystä yrityskuvan muodostamisessa. Teoreettiseen osuuteen lukeutui myös yrityksen asiakasviestintään sekä vastuullisuusviestintään perehtyvä pääluku.
Empiirisessä osuudessa tutkittiin opinnäytetyön toimeksiantajan, Osuuskauppa Hämeenmaan, vastuullisuustoimintaa sekä HämeenOmaa -vastuullisuusviestintäkonseptia asiakasnäkökulmasta. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselytutkimuksena.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat asiakkaiden arvostavan vastuullisuustoimintaa ja olevan kiinnostuneita vastuullisuusviestinnästä. Tutkimuksen avulla toimeksiantajan tietoisuuteen tuli paljon mielenkiintoista ja hyödyllistä tietoa asiakkaiden mielipiteistä yrityksen vastuullisuusviestintään liittyen, kuten HämeenOmaa -konseptin vähäinen tunnettuus asiakasomistajien keskuudessa. Lisäksi asiakkaat toivoivat esimerkiksi näkevänsä vastuullisuusviestintää enemmän myös painetussa muodossa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yritysvastuuta ja sen keskeisimpiä osa-alueita, joita ovat taloudellinen vastuu, sosiaalinen vastuu sekä yritysvastuu. Lisäksi käsiteltiin yritysvastuun merkitystä yrityskuvan muodostamisessa. Teoreettiseen osuuteen lukeutui myös yrityksen asiakasviestintään sekä vastuullisuusviestintään perehtyvä pääluku.
Empiirisessä osuudessa tutkittiin opinnäytetyön toimeksiantajan, Osuuskauppa Hämeenmaan, vastuullisuustoimintaa sekä HämeenOmaa -vastuullisuusviestintäkonseptia asiakasnäkökulmasta. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselytutkimuksena.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat asiakkaiden arvostavan vastuullisuustoimintaa ja olevan kiinnostuneita vastuullisuusviestinnästä. Tutkimuksen avulla toimeksiantajan tietoisuuteen tuli paljon mielenkiintoista ja hyödyllistä tietoa asiakkaiden mielipiteistä yrityksen vastuullisuusviestintään liittyen, kuten HämeenOmaa -konseptin vähäinen tunnettuus asiakasomistajien keskuudessa. Lisäksi asiakkaat toivoivat esimerkiksi näkevänsä vastuullisuusviestintää enemmän myös painetussa muodossa.