Yksityisen varhaiskasvatuksen luontopedagoginen vuosikello materiaaleja varhaiskasvatuksen työntekijöille
Pirttilahti, Emma (2022)
Pirttilahti, Emma
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047075
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja luoda yksityiseen varhaiskasvatusyksikköön luontopedagoginen vuosikello sekä materiaaleja sen toteuttamiseen. Toiminnallinen osuus luotiin varhaiskasvatustoiminnan tueksi edistämään luontopedagogista sisältöä. Tietoperustassa käsiteltiin ympäristökasvatusta, luontokasvatusta sekä kestävää elämätapakasvatusta. Lisäkis perehdyttiin luontoon oppimisympäristönä ja tutkivaan oppimiseen kasvatuksen tukena sekä avattiin varhaiskasvatuksen perusteita yleisesti ja kuntatasolla. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Norlandia Päiväkodit Oy Luontopäiväkoti Otson kanssa.
Tutkimuskysymys määriteltiin tukemaan luontokasvatuksen toteutumisessa ja lisäämään varhaiskasvattajien näkemyksiä siitä, miten he voisivat tukea lasten luontopedagogista kasvatusta. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna varhaiskasvatuksen työntekijöille. Tutkimuksessa haastateltiin neljää varhaiskasvatuksen työntekijää, jotka toimivat joko varhaiskasvatuksen opettajana tai hoitajana luontopäiväkodissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kannustaa varhaiskasvattajia pohtimaan, millaista on laadukas luontokasvatus sekä tarkastella, kuinka jokainen voisi toteuttaa ja edistää luonnon pedagogisesti merkittävää käyttöä.
Haastatteluaineiston analyysin pohjalta koottiin kolme yläteemaa: luontopedagogisen toiminnan sisältö, luontopedagogisen toiminnan toteutumisen edellytykset sekä luontopedagogisen toiminnan edellytykset kasvattajalta. Analyysissä ilmenevät muun muassa retkeilyn ja ulkoilun merkitys sekä suunnitelmallisuus, tiedon hankkiminen ja kasvattajan oma kiinnostus luontoa kohtaan.
Opinnäytetyön liitteeksi lisättiin lyhytversio yksityisen varhaiskasvatuksen luontopedagogisesta vuosikellosta ja kuukausittaisista sisällöistä. Työn tilaajalle toimitettu vuosikello ja materiaalit ovat laajuudeltaan kattavampia kuin tässä opinnäytetyön raportissa esitelty osuus.
Avainsanat Luontopedagogiikka, varhaiskasvatus, luontokasvatus, ympäristökasvatus, kestävän elämäntavan kasvatus
Sivut 44 sivua ja liitteitä 15 sivua
The purpose of the bachelor´s thesis was to design a nature pedagogical annual cycle for a private early childhood education unit and provide materials for its implementation. The practice-based section was created in order to improve the nature pedagogical content in early childhood education. The knowledge base comprises of environmental education, nature education and sustainable lifestyle education. The thesis focuses on nature as a learning environment and on exploratory learning in support of education. In addition, in the thesis discusses the core curriculum for early childhood education both in general and on a municipal level from the point of view of nature pedagogy.
The research question was defined to support the implementation of nature education and to increase childhood educators´insight to how to support children´s nature pedagogical education. The survey was conducted as a thematic interview among early childhood educators. Four early childhood educators who works as either an early childhood education teachers or childcarers in early childhood education in a nature based daycare. The aims of the thesis was to encourage early childhood educators to contemplate what high-quality nature pedagogy education is like and explore how everyone could implement and promote its pedagogically significant use.
Based on a qualitative content analysis and classification, three main theme were Complied: the content of the nature pedagogical activities; the preconditions for implementation of the nature pedagogical activities and the preconditions of the nature pedagogical activity in terms of the educators. Among the other things, the importance of hiking and outdoor activities, but also planning, acquiring information and the educator´s own interest of nature came up in the results.
A short version of the nature pedagogical annual cycle for the private early childhood education unit, the monthly content as well as the material management plan, the interview cover letter and the interview questions are included as appendices. The annual cycle and the materials delivered to the client are more comprehensive than the section presented here.
Keywords Nature based pedagogy, Early childhood education and care, Nature education, Enviromental education, Sustainable lifestyle education.
Pages 44 pages and appendices 15 pages
Tutkimuskysymys määriteltiin tukemaan luontokasvatuksen toteutumisessa ja lisäämään varhaiskasvattajien näkemyksiä siitä, miten he voisivat tukea lasten luontopedagogista kasvatusta. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna varhaiskasvatuksen työntekijöille. Tutkimuksessa haastateltiin neljää varhaiskasvatuksen työntekijää, jotka toimivat joko varhaiskasvatuksen opettajana tai hoitajana luontopäiväkodissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kannustaa varhaiskasvattajia pohtimaan, millaista on laadukas luontokasvatus sekä tarkastella, kuinka jokainen voisi toteuttaa ja edistää luonnon pedagogisesti merkittävää käyttöä.
Haastatteluaineiston analyysin pohjalta koottiin kolme yläteemaa: luontopedagogisen toiminnan sisältö, luontopedagogisen toiminnan toteutumisen edellytykset sekä luontopedagogisen toiminnan edellytykset kasvattajalta. Analyysissä ilmenevät muun muassa retkeilyn ja ulkoilun merkitys sekä suunnitelmallisuus, tiedon hankkiminen ja kasvattajan oma kiinnostus luontoa kohtaan.
Opinnäytetyön liitteeksi lisättiin lyhytversio yksityisen varhaiskasvatuksen luontopedagogisesta vuosikellosta ja kuukausittaisista sisällöistä. Työn tilaajalle toimitettu vuosikello ja materiaalit ovat laajuudeltaan kattavampia kuin tässä opinnäytetyön raportissa esitelty osuus.
Avainsanat Luontopedagogiikka, varhaiskasvatus, luontokasvatus, ympäristökasvatus, kestävän elämäntavan kasvatus
Sivut 44 sivua ja liitteitä 15 sivua
The research question was defined to support the implementation of nature education and to increase childhood educators´insight to how to support children´s nature pedagogical education. The survey was conducted as a thematic interview among early childhood educators. Four early childhood educators who works as either an early childhood education teachers or childcarers in early childhood education in a nature based daycare. The aims of the thesis was to encourage early childhood educators to contemplate what high-quality nature pedagogy education is like and explore how everyone could implement and promote its pedagogically significant use.
Based on a qualitative content analysis and classification, three main theme were Complied: the content of the nature pedagogical activities; the preconditions for implementation of the nature pedagogical activities and the preconditions of the nature pedagogical activity in terms of the educators. Among the other things, the importance of hiking and outdoor activities, but also planning, acquiring information and the educator´s own interest of nature came up in the results.
A short version of the nature pedagogical annual cycle for the private early childhood education unit, the monthly content as well as the material management plan, the interview cover letter and the interview questions are included as appendices. The annual cycle and the materials delivered to the client are more comprehensive than the section presented here.
Keywords Nature based pedagogy, Early childhood education and care, Nature education, Enviromental education, Sustainable lifestyle education.
Pages 44 pages and appendices 15 pages