Geokätköilyn ohjaajakoulutus
Laulumaa-Selin, Anita; Selin, Saku (2022)
Laulumaa-Selin, Anita
Selin, Saku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047063
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Suomen Ladulle ja sen yhdistykselle Geonautit ry:lle geokätköilyn ohjaajakoulutusmateriaaleja sekä sitä kautta järjestää jatkossa ohjaajakoulutuksia. Ohjaajakoulutuksille on jatkuvaa tarvetta Suomen Ladun alla toimiville yhdistyksille ja tämä koulutus on tarkoitettu niille, joilla on jo jonkin verran geokätköilykoke-musta, ja jotka haluavat ohjata muita geokätköilyn pariin. Suomen Ladulla ei ole ollut enää muutamaan vuoteen erillistä geokätköilyvastaavaa ja lisäksi geokätköily-yhdistys oli elänyt hiljaiseloa muutaman vuoden. Vuonna 2021 yhdistyksen nimeksi annettiin Geonautit ry (ent. Geoliikkujat) ja sille valittiin uusi hallitus.
Koulutuspaketin luomiseen hyödynnettiin Suomen Ladulta saatuja materiaaleja. Tietoa ja kokemusta kerättiin Suomen Ladun lisäksi myös muilta yhteistyökumppaneilta Turun Ladul-ta, Geonauteilta sekä Turun CampusSportilta. Geokätköilyyn liittyvää kirjallisuutta löytyy melko vähän, mutta sen sijaan erilaisia nettisivustoja geokätköilystä löytyy melko runsaasti.
Työn teoriaosuus alkaa geokätköilyn historiasta ja perusteista siirtyen geokätköilyn pelisään-töihin ja jokamiehenoikeuksiin. Teoriaosuudessa käydään myös läpi oppimista ja oppimis-prosessia sekä liikunnan edistämiseen liittyviä asioita.
Tämä opinnäytetyö oli produktityyppinen työ, jonka lopputuloksena syntyi valmis koulutus-paketti. Pohjana työssä hyödynnettiin Suomen Ladun teettämiä kyselyitä geokätköilyn or-ganisoinnista sekä yhdistyskysely aikuisliikunnasta. Työn eteneminen ja vaiheet on kuvattu prosessikaavioissa. Itse lähiopetus on kahdeksantuntinen monipuolinen kokonaisuus, jossa ohjaajia valmistetaan käytännön toimintaan teorian, ryhmätehtävien ja oheisharjoitusten avulla. Ohjaajille tehtiin myös tukimateriaaleja ohjaamisen tueksi.
Geokätköilyn ohjaajakoulutuksia on tarkoitus järjestää aluksi kaksi kertaa vuodessa, joista ensimmäinen järjestetään syksyllä 2022. Koulutusten ja materiaalien kehittäminen jatkuu tulevaisuudessa sitä mukaa, kun koulutukset etenevät ja niistä saadaan käytännön koke-musta ja palautetta.
Koulutuspaketin luomiseen hyödynnettiin Suomen Ladulta saatuja materiaaleja. Tietoa ja kokemusta kerättiin Suomen Ladun lisäksi myös muilta yhteistyökumppaneilta Turun Ladul-ta, Geonauteilta sekä Turun CampusSportilta. Geokätköilyyn liittyvää kirjallisuutta löytyy melko vähän, mutta sen sijaan erilaisia nettisivustoja geokätköilystä löytyy melko runsaasti.
Työn teoriaosuus alkaa geokätköilyn historiasta ja perusteista siirtyen geokätköilyn pelisään-töihin ja jokamiehenoikeuksiin. Teoriaosuudessa käydään myös läpi oppimista ja oppimis-prosessia sekä liikunnan edistämiseen liittyviä asioita.
Tämä opinnäytetyö oli produktityyppinen työ, jonka lopputuloksena syntyi valmis koulutus-paketti. Pohjana työssä hyödynnettiin Suomen Ladun teettämiä kyselyitä geokätköilyn or-ganisoinnista sekä yhdistyskysely aikuisliikunnasta. Työn eteneminen ja vaiheet on kuvattu prosessikaavioissa. Itse lähiopetus on kahdeksantuntinen monipuolinen kokonaisuus, jossa ohjaajia valmistetaan käytännön toimintaan teorian, ryhmätehtävien ja oheisharjoitusten avulla. Ohjaajille tehtiin myös tukimateriaaleja ohjaamisen tueksi.
Geokätköilyn ohjaajakoulutuksia on tarkoitus järjestää aluksi kaksi kertaa vuodessa, joista ensimmäinen järjestetään syksyllä 2022. Koulutusten ja materiaalien kehittäminen jatkuu tulevaisuudessa sitä mukaa, kun koulutukset etenevät ja niistä saadaan käytännön koke-musta ja palautetta.