Perusopetuksen iltapäivätoiminnan laskentamallin kehittäminen
Väre, Taina (2022)
Väre, Taina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205016628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205016628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Espoon kaupungin perusopetuksen iltapäivätoiminnan laskentamallia. Tilaajana oli Espoon kaupungin kasvun ja oppimisen toimiala. Kunta voi järjestää perusopetuksen iltapäivätoiminnan itse tai yhteistyössä toisten kuntien kanssa, antaa avustusta yksityiselle palveluntuottajalle tai kilpailuttaa palvelun hankintalain mukaan. Nykyisessä perusopetuksen iltapäivätoiminnan liiketoimintamallissa palvelu ja hinnoittelu annettiin valmiiksi Espoon kaupunkin perusopetuksen iltapäivätoiminnan palveluntuottajille.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen kehittämistyö alkoi case organisaation halusta tehdä muutoksia perusopetuksen iltapäivätoiminnan nykyiseen laskentamalliin. Kehittämistyöhön kerättiin tietoa omana toimintana, avustettuna toimintana sekä ostopalvelusta toteutuvasta perusopetuksen iltapäivätoiminnasta, opetus- ja kulttuuritoimen rahoitusjärjestelmästä, Uudenmaan kuntien verkkosivuilta, haastattelemalla sekä kohdentamalla Uudenmaan kunnille sähköinen kysely. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin kunnan johtamisvälineitä, tuottavuutta sekä perehdyttiin kustannus- ja toimintolaskentaa.
Teorian ja tutkimuksen tuloksena tarkennettiin Espoon kaupungin perusopetuksen iltapäivätoiminnan laskentatoimen kirjaamisen sääntöjä, saatiin ymmärrystä eri laskentamalleista ja mahdollistettiin uudenlainen ostopalvelun palveluhinnoittelu. Lisäksi pyritään tekemään tiiviimpää yhteistyötä Uudenmaan kuntien kanssa, jotta saadaan perusopetuksen iltapäivätoiminnan kustannusrakenne saman sisältöiseksi sekä tarkennetaan case organisaation sisäistä talouden ohjeistusta ja koulutetaan henkilökunta huomioimaan keskeiset tekijät perusopetuksen iltapäivätoiminnassa.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen kehittämistyö alkoi case organisaation halusta tehdä muutoksia perusopetuksen iltapäivätoiminnan nykyiseen laskentamalliin. Kehittämistyöhön kerättiin tietoa omana toimintana, avustettuna toimintana sekä ostopalvelusta toteutuvasta perusopetuksen iltapäivätoiminnasta, opetus- ja kulttuuritoimen rahoitusjärjestelmästä, Uudenmaan kuntien verkkosivuilta, haastattelemalla sekä kohdentamalla Uudenmaan kunnille sähköinen kysely. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin kunnan johtamisvälineitä, tuottavuutta sekä perehdyttiin kustannus- ja toimintolaskentaa.
Teorian ja tutkimuksen tuloksena tarkennettiin Espoon kaupungin perusopetuksen iltapäivätoiminnan laskentatoimen kirjaamisen sääntöjä, saatiin ymmärrystä eri laskentamalleista ja mahdollistettiin uudenlainen ostopalvelun palveluhinnoittelu. Lisäksi pyritään tekemään tiiviimpää yhteistyötä Uudenmaan kuntien kanssa, jotta saadaan perusopetuksen iltapäivätoiminnan kustannusrakenne saman sisältöiseksi sekä tarkennetaan case organisaation sisäistä talouden ohjeistusta ja koulutetaan henkilökunta huomioimaan keskeiset tekijät perusopetuksen iltapäivätoiminnassa.