Markkinointistrategia ja brändin tunnettuuden kehittäminen : case: Armorson
Väisänen, Emil (2022)
Väisänen, Emil
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286408
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinointistrategian ja brändin tunnettuuden kehittäminen toimeksiantajayritykselle Pilalla Oy ja sen Armorson-brändille. Tavoitteena on uudistaa yrityksen aiempaa markkinointia parantamalla sitä ja laajentamalla tietoa siitä, miten se on mahdollista. Samalla parannetaan brändin Armorson tunnettuutta suuremmalle kuluttajakunnalle, sekä selkeytetään brändin tuomaa hyötyä yritykselle.
Tiedonlähteenä on käytetty markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja brändäyksen kirjallisuutta vuosilta 2006–2021. Lisäksi tietoa on otettu useista ajankohtaisista verkkolähteistä vuosilta 2017–2022. Tiedonkeruuna on käytetty laadullista aineistolähtöistä menetelmää. Empiiristä tutkimusta tehtiin haastattelun muodossa yrityksen muilta yrittäjiltä, sekä TikTok-asiakaspalvelijalta. Tiedonkeruu tehtiin marraskuun 2021 ja huhtikuun 2022 välillä. Opinnäytetyö tehtiin myös samalla aikavälillä.
Teoria korostui markkinointistrategian laatimisessa sekä brändin tarkoituksessa yritykselle. Markkinointistrategiassa käytiin läpi: lähtötilanteen, yrityksen, asiakkaiden ja kilpailijoiden analysoimista; käytettävissä olevia kilpailukeinoja, sekä erilaisia markkinointimuotoja. Lisäksi tarkennettiin brändin tarkoitusta kohdeyritykselle ja sen tunnettuuden parantamista.
Opinnäytetyön lopussa tehtiin markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle, sekä tehtiin arviointi työn tuloksista.
Tiedonlähteenä on käytetty markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja brändäyksen kirjallisuutta vuosilta 2006–2021. Lisäksi tietoa on otettu useista ajankohtaisista verkkolähteistä vuosilta 2017–2022. Tiedonkeruuna on käytetty laadullista aineistolähtöistä menetelmää. Empiiristä tutkimusta tehtiin haastattelun muodossa yrityksen muilta yrittäjiltä, sekä TikTok-asiakaspalvelijalta. Tiedonkeruu tehtiin marraskuun 2021 ja huhtikuun 2022 välillä. Opinnäytetyö tehtiin myös samalla aikavälillä.
Teoria korostui markkinointistrategian laatimisessa sekä brändin tarkoituksessa yritykselle. Markkinointistrategiassa käytiin läpi: lähtötilanteen, yrityksen, asiakkaiden ja kilpailijoiden analysoimista; käytettävissä olevia kilpailukeinoja, sekä erilaisia markkinointimuotoja. Lisäksi tarkennettiin brändin tarkoitusta kohdeyritykselle ja sen tunnettuuden parantamista.
Opinnäytetyön lopussa tehtiin markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle, sekä tehtiin arviointi työn tuloksista.