Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Case: Intersport Wasasport
Torsti, Saska (2022)
Lataukset:
Torsti, Saska
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286278
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona vaasalaiselle urheilutavaraliike Intersport Wasasportille. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka yritys pystyisi lisäämään näkyvyyttä sekä vahvistamaan brändiään hyödyntäen sosiaalisen median kanavista Instagramia sekä Facebookia. Työn teoreettinen viitekehys kertoo työn teorioiden aiheet ja tavoitteen, jota kohti edetään. Ensimmäisessä teorialuvussa kerrotaan sosiaalisen median markkinoinnista ja toisessa teorialuvussa syvennytään sisältömarkkinointiin. Opinnäytetyön päämääränä oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle, jonka avulla he voivat vahvistaa brändiään ja lisätä näkyvyyttä. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma laadittiin työssä käsiteltävän teorian sekä empiirisestä osuudesta saatujen vastausten pohjalta. Työn empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisen tutkimuksena. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tuloksista käy ilmi, että kohdeyritys kykenisi vahvistamaan brändiään, kasvattamaan näkyvyyttään ja seuraajamääräänsä aktiivisella, kuvia sekä videoita suosivalla päivittämisellä. Instagram ja Facebook ovat kanavia, joissa yritysten brändejä halutaan seurata. Luottamusta herättävä, visuaalisesti ja laadukkaasti toteutettu sisältö auttaa yritystä vahvistamaan brändiään. Haastatteluiden tuloksista ilmeni, että kohdeyrityksellä on puutteita julkaisupäivityksissään. Parannusehdotuksia annettiin julkaisuaktiivisuuteen, julkaisujen ihmisläheisyyteen ja visuaalisuuteen. Näitä parantamalla kohdeyritys pystyisi lisäämään näkyvyyttään sekä vahvistamaan brändiään entisestään.