Etikettisarja panimo Hopalle
Kolehmainen, Jenni (2022)
Kolehmainen, Jenni
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204266017
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on suunnitella ja toteuttaa etikettisarja paikalliselle pienpanimo Hopalle. Työn viitekehyksen määrittelee panimo Hopan ja kohderyhmän välillä toivottu tunnettuuden lisääminen ja paikallisuuden korostaminen positiivisessa valossa. Tavoitteena on toteuttaa kampanjatyyppinen etikettisarja, joka istuu omalta osaltaan panimon brändiin ja tarinaan. Visuaalisuudeltaan etikettisarjan on määrä olla kohderyhmälle erottuva ja potentiaalinen vaihtoehto pienpanimotuotteiden runsaassa joukossa päivittäistavaramyymälöiden hyllyillä.
Opinnäytteessä tutustuttiin etikettiin tärkeänä osana pakkaussuunnittelua ja sen tiimoilta käydään läpi etiketin pakolliset pakkausmerkinnät sekä muita lain asettamia vaatimuksia. Tämän lisäksi työ käsittelee etiketin roolia tuotteen mainoksena. Erityisesti pienpanimotuotteiden repertuaarin laajetessa ja kilpailun voimistuessa on oleellista perehtyä markkinointipsykologiaan ja kuluttajan toimimiseen ostopäätöstilanteissa. Erityisesti ensioston yhteydessä tuote-etikettien visuaalisuus ja sen lähettämät mielikuvat nousevat usein ratkaiseviksi tekijöiksi.
Tutkimuksessa perehdytään vertailevaa tutkimusta metodina käyttäen etikettisarjojen jatkumoiden luontiin, eli niihin tapoihin, jolla luodaan johdonmukainen ja käytännön tasolla jatkettava sarja. Tutkimuksessa selvisi, että ehdottomasti tärkein nyanssi suunnittelussa on asettelupohjan järjestelmällinen käyttö läpi sarjan. Myös yhtenäisen typografian käytön olennaisuus korostuu. Semioottisessa kuva-analyysissä pureudutaan siihen, millä tavoin etiketti välittää halutun viestin kuluttajalle. Tutkimuksen pohjalta voidaan havaita, että kohderyhmäajattelu on ensiarvoista, mutta tärkeää on myös panimon sekä tuotteen välittämien tarinoiden ja viestien saman suuntaisuus.
Taustoituksen ja tutkimuksen pohjalta opinnäytetyön tiimoilta luodaan panimo Hopalle etikettisarja, joka korostaa ylpeästi paikallisuutta ja yhteenkuuluvuutta.
Opinnäytetyön produktiossa etikettejä esitellään sarjasta yhteensä kolme.
Asiasanat: graafinen suunnittelu, tuote-etiketit, etikettisarja, pienpanimo, paikallisuus
Opinnäytteessä tutustuttiin etikettiin tärkeänä osana pakkaussuunnittelua ja sen tiimoilta käydään läpi etiketin pakolliset pakkausmerkinnät sekä muita lain asettamia vaatimuksia. Tämän lisäksi työ käsittelee etiketin roolia tuotteen mainoksena. Erityisesti pienpanimotuotteiden repertuaarin laajetessa ja kilpailun voimistuessa on oleellista perehtyä markkinointipsykologiaan ja kuluttajan toimimiseen ostopäätöstilanteissa. Erityisesti ensioston yhteydessä tuote-etikettien visuaalisuus ja sen lähettämät mielikuvat nousevat usein ratkaiseviksi tekijöiksi.
Tutkimuksessa perehdytään vertailevaa tutkimusta metodina käyttäen etikettisarjojen jatkumoiden luontiin, eli niihin tapoihin, jolla luodaan johdonmukainen ja käytännön tasolla jatkettava sarja. Tutkimuksessa selvisi, että ehdottomasti tärkein nyanssi suunnittelussa on asettelupohjan järjestelmällinen käyttö läpi sarjan. Myös yhtenäisen typografian käytön olennaisuus korostuu. Semioottisessa kuva-analyysissä pureudutaan siihen, millä tavoin etiketti välittää halutun viestin kuluttajalle. Tutkimuksen pohjalta voidaan havaita, että kohderyhmäajattelu on ensiarvoista, mutta tärkeää on myös panimon sekä tuotteen välittämien tarinoiden ja viestien saman suuntaisuus.
Taustoituksen ja tutkimuksen pohjalta opinnäytetyön tiimoilta luodaan panimo Hopalle etikettisarja, joka korostaa ylpeästi paikallisuutta ja yhteenkuuluvuutta.
Opinnäytetyön produktiossa etikettejä esitellään sarjasta yhteensä kolme.
Asiasanat: graafinen suunnittelu, tuote-etiketit, etikettisarja, pienpanimo, paikallisuus