Digitaalisen koulutuskokonaisuuden kehittäminen kliinisen mikrobiologian päivystyslaboratorioon
Reinikkala, Terhi (2022)
Reinikkala, Terhi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204124966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204124966
Tiivistelmä
Digitaaliset oppimisympäristöt tarjoavat työntekijöille nykyaikaisia ja mielekkäitä mahdollisuuksia kehittyä työssään ja parantaa siinä tarvittavia monipuolisen osaamisen taitoja. Digitaalisen koulutusmateriaalin käyttö perehdytyksen tukena tuo mielenkiintoisen, lisäarvoa perehtyville tarjoavan mahdollisuuden uuden oppimiseen. Samalla tiedon saatavuus ja saavutettavuus paranee. Onnistunut perehdytys mahdollistaa työntekijän nopean ja turvallisen työhön siirtymisen sekä luo pohjan työuralle lisäten työhyvinvointia ja työhön sitoutumista. Päivystysaikaisessa työskentelyssä onnistunut perehdytys on erityisen tärkeää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kliinisen mikrobiologian laboratorioon päivystystöiden perehdytyksen tueksi laadukas digitaalinen koulutuskokonaisuus ja arvioida sen laatua ja käyttökelpoisuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa digitaalisen koulutuskokonaisuuden kehittämisestä sekä kehitetyn materiaalin käytettävyydestä ja hyödynnettävyydestä päivystystöiden perehdyttämisessä sekä osaamisen ylläpidossa tulevaisuudessa. Kehittämistehtävänä oli laadukkaan päivystysajan työskentelyä tukevan digitaalisen koulutuskokonaisuuden vaiheittainen kehittäminen toiminnallisen kehittämistyön prosessin mukaisesti.
Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat HUS Diagnostiikkakeskuksen, HUSLABin Virologian ja immunologian vastuuyksikön päivystävät laboratoriohoitajat. Nelivaiheisessa (aloitus-, suunnittelu-, toteutus- ja päätösvaihe) kehittämistyössä käytettiin useita eri aineistonkeruu- ja analysointimenetelmiä, joissa hyödynnettiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tulokset analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin periaatteita soveltaen ja tilastollisesti kuvailemalla ennen seuraavaan kehittämisvaiheeseen siirtymistä. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin seinätekniikoita käyttäen kohdeyksikön perehdytyksen tavoite- ja nykytila sekä kehitettävän digitaalisen koulutuskokonaisuuden tavoitteet. Toisessa vaiheessa rajattiin laadittavaa materiaalia sekä suoritettiin pedagogisen käsikirjoituksen laadunarviointi digitaalisen oppimisympäristön laatukriteereiden mukaisesti. Kolmannessa vaiheessa kehitettiin koulutuskokonaisuus, joka sisälsi teksti-, video- ja kuvamateriaalia sekä käyttäjää aktivoivia visailuja ja lisälukemisen linkkejä. Koulutuskokonaisuus arvioitiin asiantuntijaryhmän (n=3) toimesta ennen kehittämistyön neljännessä vaiheessa suoritettua varsinaista käytettävyyden testausta (n=6).
Kehittämistyön tuotoksena syntyi vaiheittain toteutettu ja käytettävyyden osalta arvioitu digitaalinen koulutuskokonaisuus. Kehittämistyö eteni sujuvasti yhteistyössä kohdeyksikön asiantuntijoiden kanssa. Käytettävyystestauksen tulosten perusteella koulutuskokonaisuus oli loogisesti jäsennelty ja teknisesti erittäin käytettävä. Hyödynnettävyyden osalta vastaajat arvostivat käytäntöön siirrettävissä olevaa tietoa ja esimerkkejä, sekä digitaalisen koulutusmateriaalin antamaa lisäarvoa verrattuna aiempaan painettuun materiaaliin. Kehittämistyön tuotos on otettu kohdeyksikössä käyttöön ja sen kehittämistä jatketaan edelleen täydentämällä koulutuskokonaisuus kattamaan laboratorion koko päivystysaikainen toiminta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kliinisen mikrobiologian laboratorioon päivystystöiden perehdytyksen tueksi laadukas digitaalinen koulutuskokonaisuus ja arvioida sen laatua ja käyttökelpoisuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa digitaalisen koulutuskokonaisuuden kehittämisestä sekä kehitetyn materiaalin käytettävyydestä ja hyödynnettävyydestä päivystystöiden perehdyttämisessä sekä osaamisen ylläpidossa tulevaisuudessa. Kehittämistehtävänä oli laadukkaan päivystysajan työskentelyä tukevan digitaalisen koulutuskokonaisuuden vaiheittainen kehittäminen toiminnallisen kehittämistyön prosessin mukaisesti.
Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat HUS Diagnostiikkakeskuksen, HUSLABin Virologian ja immunologian vastuuyksikön päivystävät laboratoriohoitajat. Nelivaiheisessa (aloitus-, suunnittelu-, toteutus- ja päätösvaihe) kehittämistyössä käytettiin useita eri aineistonkeruu- ja analysointimenetelmiä, joissa hyödynnettiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tulokset analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin periaatteita soveltaen ja tilastollisesti kuvailemalla ennen seuraavaan kehittämisvaiheeseen siirtymistä. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin seinätekniikoita käyttäen kohdeyksikön perehdytyksen tavoite- ja nykytila sekä kehitettävän digitaalisen koulutuskokonaisuuden tavoitteet. Toisessa vaiheessa rajattiin laadittavaa materiaalia sekä suoritettiin pedagogisen käsikirjoituksen laadunarviointi digitaalisen oppimisympäristön laatukriteereiden mukaisesti. Kolmannessa vaiheessa kehitettiin koulutuskokonaisuus, joka sisälsi teksti-, video- ja kuvamateriaalia sekä käyttäjää aktivoivia visailuja ja lisälukemisen linkkejä. Koulutuskokonaisuus arvioitiin asiantuntijaryhmän (n=3) toimesta ennen kehittämistyön neljännessä vaiheessa suoritettua varsinaista käytettävyyden testausta (n=6).
Kehittämistyön tuotoksena syntyi vaiheittain toteutettu ja käytettävyyden osalta arvioitu digitaalinen koulutuskokonaisuus. Kehittämistyö eteni sujuvasti yhteistyössä kohdeyksikön asiantuntijoiden kanssa. Käytettävyystestauksen tulosten perusteella koulutuskokonaisuus oli loogisesti jäsennelty ja teknisesti erittäin käytettävä. Hyödynnettävyyden osalta vastaajat arvostivat käytäntöön siirrettävissä olevaa tietoa ja esimerkkejä, sekä digitaalisen koulutusmateriaalin antamaa lisäarvoa verrattuna aiempaan painettuun materiaaliin. Kehittämistyön tuotos on otettu kohdeyksikössä käyttöön ja sen kehittämistä jatketaan edelleen täydentämällä koulutuskokonaisuus kattamaan laboratorion koko päivystysaikainen toiminta.