TikTok-käsikirja palveluintegraatio yritykselle: case TrueKpo
Hyttinen, Sanna (2022)
Hyttinen, Sanna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114874
Tiivistelmä
TikTok- sovellus on erilaisten lyhytvideoiden jakamisalusta, jossa käyttäjät voivat luoda erilaisia videoita viihdyttääkseen muita. Sovellus on myös erinomainen alusta yleisöjen tavoittamiseen, koska siellä luomasi sisältö voi tavoittaa ihmisiä eri maista sekä kulttuureista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda käyt-töopas TrueKPO: lle ja näin ollen tutustuttaa heidät sovelluksen käyttöön. Tavoitteena olisi, että TrueKPO voisi käyttöoppaan avulla hyödyntää sovellusta omassa markkinoinnissaan.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, joka käsittelee sosiaalista mediaa, markkinointia sekä TikTok-sovelluksen käyttöä sekä sen käyttöönottoa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyy TikTok-käyttöopas TrueKPO: lle. Teo-riapohjassa on käytetty lähteinä tieteellisiä artikkeleita sekä kirjalähteitä sosiaalisesta mediasta ja mark-kinoinnista. TikTokin teoriapohja perustuu enimmäkseen erilaisiin verkkolähteisiin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään ensimmäiseksi sosiaalista mediaa, siellä markkinointia sekä videomarkkinointia. Seuraavaksi käsitellään opinnäytetyön pääaihetta TikTokia, jossa käydään läpi mikä sovellus on, markkinointia sovelluksessa, sen algoritmia sekä TikTokin käyttäjäryhmiä. Kolmannessa kap-paleessa käydään yksityiskohtaisesti läpi, kuinka sovellus toimii ja miten sitä käytetään. Tietoperustan jälkeen käydään läpi, kuinka käyttöopas on luotu. Lopuksi tekijä kertoo kuinka TrueKPO voisi hyödyntää sovellusta omassa käytössään sekä millaisia mahdollisia jatkotutkimuksia työstä voisi tehdä. Tämän lisäksi tekijä arvioi omaa oppimistaan sekä ammatillista kehittymistä. Opinnäytetyön loppuun on lisätty valmis käyttöopas liitteenä.
Opinnäytetyön tuotos eli käyttöopas sisältää viisi päälukua: ”TikTok”, ”Käyttäjän luominen”, ”TikTokin käyttäminen”, ”Videoiden tekeminen” sekä ”Sisältöehdotukset”. Käyttöoppaan avulla käyttäjä oppii Tik-Tok-sovelluksen perusteet siitä, kuinka sovellusta käytetään, kuinka siellä luodaan käyttäjä sekä kuinka sovelluksessa tehdään videoita. Tämän avulla käyttäjä on valmis hyödyntämään sovellusta omassa käy-tössään tai markkinoinnissaan.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, joka käsittelee sosiaalista mediaa, markkinointia sekä TikTok-sovelluksen käyttöä sekä sen käyttöönottoa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyy TikTok-käyttöopas TrueKPO: lle. Teo-riapohjassa on käytetty lähteinä tieteellisiä artikkeleita sekä kirjalähteitä sosiaalisesta mediasta ja mark-kinoinnista. TikTokin teoriapohja perustuu enimmäkseen erilaisiin verkkolähteisiin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään ensimmäiseksi sosiaalista mediaa, siellä markkinointia sekä videomarkkinointia. Seuraavaksi käsitellään opinnäytetyön pääaihetta TikTokia, jossa käydään läpi mikä sovellus on, markkinointia sovelluksessa, sen algoritmia sekä TikTokin käyttäjäryhmiä. Kolmannessa kap-paleessa käydään yksityiskohtaisesti läpi, kuinka sovellus toimii ja miten sitä käytetään. Tietoperustan jälkeen käydään läpi, kuinka käyttöopas on luotu. Lopuksi tekijä kertoo kuinka TrueKPO voisi hyödyntää sovellusta omassa käytössään sekä millaisia mahdollisia jatkotutkimuksia työstä voisi tehdä. Tämän lisäksi tekijä arvioi omaa oppimistaan sekä ammatillista kehittymistä. Opinnäytetyön loppuun on lisätty valmis käyttöopas liitteenä.
Opinnäytetyön tuotos eli käyttöopas sisältää viisi päälukua: ”TikTok”, ”Käyttäjän luominen”, ”TikTokin käyttäminen”, ”Videoiden tekeminen” sekä ”Sisältöehdotukset”. Käyttöoppaan avulla käyttäjä oppii Tik-Tok-sovelluksen perusteet siitä, kuinka sovellusta käytetään, kuinka siellä luodaan käyttäjä sekä kuinka sovelluksessa tehdään videoita. Tämän avulla käyttäjä on valmis hyödyntämään sovellusta omassa käy-tössään tai markkinoinnissaan.