Viskarit matkalla maailmalla : Varhaisiän musiikkikasvatuksen menetelmien käyttö lasten kansainvälisyyskasvatuksessa
Karjalainen, Anna (2022)
Karjalainen, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204064662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204064662
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään varhaisiän musiikkikasvatuksen menetelmien käyttöön viisivuotiaiden lasten kansainvälisyyskasvatuksessa. Tavoitteena oli selvittää, miten varhaisiän musiikkikasvatuksen työtapoja hyödyntäen voitaisiin tukea lasten kansainvälisyyskasvatusta elämyksellisesti ja kokonaisvaltaisesti, ja kehittää teoriataustan pohjalta sovellettavissa oleva kansainvälisyyskasvatusta elämyksellisesti ja kokonaisvaltai- sesti tukevien monikulttuuristen musiikkituokioiden malli. Tutkimus oli laadullinen tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka toimintatutkimuksellinen tutkimuskokeilu toteutettiin Viitasaaren seurakunnassa keväällä 2021. Teoreettinen viitekehys koostui monikulttuurista musiikkikasvatusta ja varhaisiän musiikkikasvatusta käsittelevästä kirjallisuudesta sekä tutkimuksessa käsiteltävien maiden musiikkiperinteitä tarkastelevasta etnomusikologian kirjallisuudesta. Aineisto koostui kirjallisen teoriapohjan lisäksi toimintatutkimuksen havaintomateriaalista, omasta reflektiosta sekä teemahaastattelumateriaalista. Tutkimuksessa ilmeni, että lapset suhtautuvat avoimesti vieraasta kulttuuriperinteestä tulevaan musiikkiin opetustilanteen ollessa turvallinen ja leikinomainen ja tekemisen ollessa mielekästä. Monikulttuurista lasten laulu- ja musiikkimateriaalia löytyy varsin hyvin ja tutkimuksen perusteella näyttäisi siltä, että varhaisiän musiikkikasvatuksen menetelmät soveltuvat hyvin kansainvälisyyskasvatuksen tueksi lasten kanssa. Kehittämisehdotuksena esitetään laajasti eri maiden musiikkiperinteiden hyödyntämistä kansainvälisyyskasvatuksessa, leikinomaista eri maiden luonnon ja kulttuurien moniaistista tutkimista sekä musiikkiliikunnan ja tanssin moninaisten mahdollisuuksien hyödyntämistä.