Käyttäjäkokemuksen parantaminen verkkosivustolla
Lintunen, Juha (2022)
Lintunen, Juha
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203294131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203294131
Tiivistelmä
Käyttäjäkokemus ja sen suunnittelu ovat tärkeitä asioita digitaalisia palveluja suunnitellessa. Digitaaliset palvelut, kuten verkkosivustot, ovat esimerkiksi yrityksille suuri osa niiden liiketoimintaa, ja niitä pidetäänkin välttämättöminä. Verkkosivustoja voidaan kutsua myös yritysten eteiseksi, jonka vuoksi käyttäjän vierailuun sivustolla kannattaa panostaa, jotta käyttäjäkokemus olisi mahdollisimman mielekäs.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen, ja sen tavoitteena on tutkia käyttäjäkokemusta, käyttäjäkeskeistä suunnittelua, sekä käyttäjäkokemuksen parantamista verkkosivustoja suunnitellessa. Näitä asioita tutkimalla pyritään saamaan vastaus seuraavaan: miten verkkosivustoista saadaan mahdollisimman käyttäjäystävälliset, mitä tämä prosessi pitää sisällään, ja minkälaisia työkaluja tätä varten voidaan käyttää?
Vastausta edellä mainittuihin kysymyksiin lähdettiin hakemaan kahden eri vaiheen avulla. Ensimmäisessä vaiheessa, joka sisältää tietoperustan, tutkittiin käyttäjäkokemusta, eli mitä se tarkoittaa ja pitää sisällään. Tutkimalla käyttäjäkokemusta tuli selväksi, että käyttäjäkokemusta voidaan parantaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun avulla, jonka vuoksi alettiin tutkimaan mahdollisimman tarkasti käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita, vaiheita, sekä työkaluja tämän toteuttamiseksi. Tämän jälkeen tutkittiin hieman web-suunnittelun perusteita, kuten minkälaisia eri rooleja web-suunnittelijoilla saattaa olla, minkälainen web-suunnitteluprosessi on ja mitä vaiheita se pitää sisällään, sekä minkälaisia odotuksia käyttäjillä yleensä on verkkosivustoilta.
Toisessa vaiheessa, joka on empiirinen osa työtä, tehtiin kaksi eri vertailuanalyysiä. Vertailuanalyyseissä tutkittiin erilaisia käyttäjäkeskeisen suunnittelun sekä verkkosivujen käyttäjäystävällisten arvojen lähteitä. Vertailuanalyysien tavoitteena oli tutkia eri lähteissä olevia eroavaisuuksia ja tätä kautta saada selville, mitä vaiheita pidetään tärkeimpinä käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa, sekä minkälaiset käyttäjäystävälliset arvot ovat tärkeimpiä verkkosivustoilla.
Lopputuloksena syntyi keskiverto mutta hyödyllinen tutkimus, jota voidaan hyvin pitää myös pienimuotoisena ”oppaana” verkkosivustojen suunnittelusta kiinnostuneille, jossa kerrotaan mahdollisimman tarkasti verkkosivustojen käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta ja siitä, miten verkkosivustoista saataisiin mahdollisimman käyttäjäystävälliset.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen, ja sen tavoitteena on tutkia käyttäjäkokemusta, käyttäjäkeskeistä suunnittelua, sekä käyttäjäkokemuksen parantamista verkkosivustoja suunnitellessa. Näitä asioita tutkimalla pyritään saamaan vastaus seuraavaan: miten verkkosivustoista saadaan mahdollisimman käyttäjäystävälliset, mitä tämä prosessi pitää sisällään, ja minkälaisia työkaluja tätä varten voidaan käyttää?
Vastausta edellä mainittuihin kysymyksiin lähdettiin hakemaan kahden eri vaiheen avulla. Ensimmäisessä vaiheessa, joka sisältää tietoperustan, tutkittiin käyttäjäkokemusta, eli mitä se tarkoittaa ja pitää sisällään. Tutkimalla käyttäjäkokemusta tuli selväksi, että käyttäjäkokemusta voidaan parantaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun avulla, jonka vuoksi alettiin tutkimaan mahdollisimman tarkasti käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita, vaiheita, sekä työkaluja tämän toteuttamiseksi. Tämän jälkeen tutkittiin hieman web-suunnittelun perusteita, kuten minkälaisia eri rooleja web-suunnittelijoilla saattaa olla, minkälainen web-suunnitteluprosessi on ja mitä vaiheita se pitää sisällään, sekä minkälaisia odotuksia käyttäjillä yleensä on verkkosivustoilta.
Toisessa vaiheessa, joka on empiirinen osa työtä, tehtiin kaksi eri vertailuanalyysiä. Vertailuanalyyseissä tutkittiin erilaisia käyttäjäkeskeisen suunnittelun sekä verkkosivujen käyttäjäystävällisten arvojen lähteitä. Vertailuanalyysien tavoitteena oli tutkia eri lähteissä olevia eroavaisuuksia ja tätä kautta saada selville, mitä vaiheita pidetään tärkeimpinä käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa, sekä minkälaiset käyttäjäystävälliset arvot ovat tärkeimpiä verkkosivustoilla.
Lopputuloksena syntyi keskiverto mutta hyödyllinen tutkimus, jota voidaan hyvin pitää myös pienimuotoisena ”oppaana” verkkosivustojen suunnittelusta kiinnostuneille, jossa kerrotaan mahdollisimman tarkasti verkkosivustojen käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta ja siitä, miten verkkosivustoista saataisiin mahdollisimman käyttäjäystävälliset.