Utilizing Key Performance Indicators in the Transport Unit of an International Company
Lindqvist, Kristian (2022)
Lindqvist, Kristian
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203284084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203284084
Tiivistelmä
Suorituskykymittarit ja niiden vaikutusten tunnistaminen yrityksen tavoitteiden saavuttamiselle ovat tärkeässä roolissa yrityksen päätavoitteiden saavuttamisessa. Suorituskykymittarit ovat mittareita, jotka auttavat organisaatiota ymmärtämään kuinka hyvin strategiset tavoitteet saavutetaan. Tämä opinnäytetyö tutkii suorituskykymittareiden tärkeyttä yritykselle ja kuinka niitä voidaan hyödyntää kansainvälisen teknologiateollisuusyrityksen kuljetusyksikössä. Opinnäytetyö keskittyy myös suorituskykymittareihin, joita kyseisen kuljetusyksikön tulisi hyödyntää.
Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääteemasta, jotka ovat suorituskykymittarit yleisesti, logistiikan tyypilliset suorituskykymittarit sekä kohdeyritys ja sen suorituskykymittarit. Empiirinen tutkimus suoritettiin puolistruktuurisena teemahaastatteluna, jossa kohdeyrityksen Suomen kuljetusyksikön tiimiläistä ja tiimipäällikköä sekä kohdeyrityksen Puolan analytiikkatiimin tiimivastaavaa haastateltiin. Tämän lisäksi asiakkaille lähetettiin kyselylomake, muodostaen tutkimusmenetelmäksi triangulaation.
Tutkimustulokset osoittivat, että suorituskykymittarit ovat suuressa roolissa yrityksen suorituskyvyn arvioinnissa ja asetettujen strategisten tavoitteiden saavuttamisessa. Tulokset osoittivat myös, että Suomen kuljetusyksikön tulisi käyttää suorituskykymittareita, jotka tarjoavat kokonaisvaltaista tietoa kuljetuksista, mukaan lukien kokonaiskustannukset, lisäkustannukset ja säästöt. Key Performance Indicators and identifying their impact on reaching goals play an important role in achieving the main objectives of a business. KPIs are indicators that help the organization to comprehend how well it performs with its objectives and strategic goals. This thesis explores the vitality of KPIs for a company and how they can be utilized in the transport unit of an international company. Moreover, the thesis focuses on what KPIs the Finnish transport unit of an international technology company should use.
The theoretical framework consists of three main themes, that are Key Performance Indicators, usual Key Performance Indicators in logistics, and the target company’s Finnish transport unit and its Key Performance Indicators. The empirical study was conducted as a semi-structured interview, where a team member and the manager of the Finnish transport unit, and the leader of the target company’s Polish analytics team were interviewed. A survey was also sent to the target company’s main customers. Therefore, the research method for this thesis is triangulation.
The research results conclude that the role of KPIs is essential for a company. KPIs play a huge role when it comes to measuring performance and achieving the company’s strategic goals. The results also indicated that the Finnish transport unit should use KPIs that provide integrated information related to transports, including the total costs, extra costs, and savings.
Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääteemasta, jotka ovat suorituskykymittarit yleisesti, logistiikan tyypilliset suorituskykymittarit sekä kohdeyritys ja sen suorituskykymittarit. Empiirinen tutkimus suoritettiin puolistruktuurisena teemahaastatteluna, jossa kohdeyrityksen Suomen kuljetusyksikön tiimiläistä ja tiimipäällikköä sekä kohdeyrityksen Puolan analytiikkatiimin tiimivastaavaa haastateltiin. Tämän lisäksi asiakkaille lähetettiin kyselylomake, muodostaen tutkimusmenetelmäksi triangulaation.
Tutkimustulokset osoittivat, että suorituskykymittarit ovat suuressa roolissa yrityksen suorituskyvyn arvioinnissa ja asetettujen strategisten tavoitteiden saavuttamisessa. Tulokset osoittivat myös, että Suomen kuljetusyksikön tulisi käyttää suorituskykymittareita, jotka tarjoavat kokonaisvaltaista tietoa kuljetuksista, mukaan lukien kokonaiskustannukset, lisäkustannukset ja säästöt.
The theoretical framework consists of three main themes, that are Key Performance Indicators, usual Key Performance Indicators in logistics, and the target company’s Finnish transport unit and its Key Performance Indicators. The empirical study was conducted as a semi-structured interview, where a team member and the manager of the Finnish transport unit, and the leader of the target company’s Polish analytics team were interviewed. A survey was also sent to the target company’s main customers. Therefore, the research method for this thesis is triangulation.
The research results conclude that the role of KPIs is essential for a company. KPIs play a huge role when it comes to measuring performance and achieving the company’s strategic goals. The results also indicated that the Finnish transport unit should use KPIs that provide integrated information related to transports, including the total costs, extra costs, and savings.