Hyvinvointia kirjallisuusterapiasta ja tulevaisuusajattelusta: työn ja opintojen ulkopuolella olevien hyvinvoinnin tukeminen
Aaltonen, Elina (2022)
Aaltonen, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203264016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203264016
Tiivistelmä
Työttömyyttä voidaan pitää riskinä ihmiselle, ja erilaiset puutteet hyvinvoinnissa, kuten masennus ja yksinäisyys, ovat siihen yhteydessä. Taiteeseen perustuvat luovat menetelmät antavat ihmiselle keinoja ja mahdollisuuksia tavoitella hyvinvointiaan ja tyydyttää kasvutarpeitaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työn ja opintojen ulkopuolella olevien hyvinvointia tukeva, kirjallisuusterapiaan ja tulevaisuusajatteluun perustuva ryhmämenetelmä osaksi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun PeliKlaani-hanketta. Tavoitteena oli monipuolistaa luovien menetelmien valikkoa, jolloin ihmisten mahdollisuus oman hyvinvointinsa tavoitteluun lisääntyy.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tuotekehityksellä ryhmämenetelmä, joka pilotoitiin Peliklaanin hankkeessa. Tarkoituksena oli tuottaa mallinnus, jolla ryhmä voidaan toteuttaa uudestaan ilman, että ryhmän ohjaajan tarvitsee opiskella kirjoittamista ja kirjallisuusterapiaa erikseen. Näin ollen kynnys ryhmän toteuttamiseen on matala.
Kehittämiskysymyksinä oli seuraavat:
Millainen ryhmä tukee työn ja opintojen ulkopuolella olevien hyvinvointia?
Kuinka työn ja opintojen ulkopuolella olevien hyvinvointia tukeva ryhmä voidaan toteuttaa?
Ryhmämenetelmä kehitettiin tuotekehityksellä ja se pilotoitiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun PeliKlaani-hankkeessa. Verkossa hybridimallilla toteutetussa pilotissa kerättiin palautetta osallistujilta ja sen avulla arvioitiin ryhmämenetelmän onnistumista.
Sekä teoriatiedon että osallistujille toteutetun alku- ja loppukartoituksen mukaan ryhmä, jossa jokaisella on turvallinen olo tuoda ajatuksiaan julki ja keskustella niistä muiden kanssa, tukee osallistujiensa hyvinvointia. Osallistujien mukaan oli tärkeää, että jokaista kuunneltiin ja että jokainen sai positiivista palautetta. Muiden ihmisten seuran ja mielekkään tekemisen saaminen korostui osallistujien palautteissa.
Työn ja opintojen ulkopuolella olevien hyvinvointia tukeva ryhmä voidaan toteuttaa hybridimallilla internetalustalla toimivana verkkopedagogiikkana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työn ja opintojen ulkopuolella olevien hyvinvointia tukeva, kirjallisuusterapiaan ja tulevaisuusajatteluun perustuva ryhmämenetelmä osaksi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun PeliKlaani-hanketta. Tavoitteena oli monipuolistaa luovien menetelmien valikkoa, jolloin ihmisten mahdollisuus oman hyvinvointinsa tavoitteluun lisääntyy.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tuotekehityksellä ryhmämenetelmä, joka pilotoitiin Peliklaanin hankkeessa. Tarkoituksena oli tuottaa mallinnus, jolla ryhmä voidaan toteuttaa uudestaan ilman, että ryhmän ohjaajan tarvitsee opiskella kirjoittamista ja kirjallisuusterapiaa erikseen. Näin ollen kynnys ryhmän toteuttamiseen on matala.
Kehittämiskysymyksinä oli seuraavat:
Millainen ryhmä tukee työn ja opintojen ulkopuolella olevien hyvinvointia?
Kuinka työn ja opintojen ulkopuolella olevien hyvinvointia tukeva ryhmä voidaan toteuttaa?
Ryhmämenetelmä kehitettiin tuotekehityksellä ja se pilotoitiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun PeliKlaani-hankkeessa. Verkossa hybridimallilla toteutetussa pilotissa kerättiin palautetta osallistujilta ja sen avulla arvioitiin ryhmämenetelmän onnistumista.
Sekä teoriatiedon että osallistujille toteutetun alku- ja loppukartoituksen mukaan ryhmä, jossa jokaisella on turvallinen olo tuoda ajatuksiaan julki ja keskustella niistä muiden kanssa, tukee osallistujiensa hyvinvointia. Osallistujien mukaan oli tärkeää, että jokaista kuunneltiin ja että jokainen sai positiivista palautetta. Muiden ihmisten seuran ja mielekkään tekemisen saaminen korostui osallistujien palautteissa.
Työn ja opintojen ulkopuolella olevien hyvinvointia tukeva ryhmä voidaan toteuttaa hybridimallilla internetalustalla toimivana verkkopedagogiikkana.