Sosiaalisen median koulutuksen arviointi ja kehittäminen
Kaitila, Mari (2022)
Kaitila, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143507
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida toimeksiantajan käytössä olevaa sosiaalisen median koulutusta ja sen vaikuttavuutta. Osuuskaupassa on järjestetty somekoulutuksia vuodesta 2019 alkaen niille työntekijöille, jotka ovat halunneet muun päivittäisen työnsä ohessa olla mukana hoitamassa myös omien toimipaikkojensa sometilien ylläpitoa. Osuuskaupassa näistä henkilöistä käytetään nimitystä sometiimit.
Työn päätutkimuskysymyksenä oli, millä keinoilla sometiimiläisten koulutusta voi kehittää. Tämän lisäksi tutkimuskysymyksiä olivat, millaisia kokemuksia sometiimiläisillä on heille järjestetystä somekoulutuksesta, millä keinoilla toimipaikkojen sosiaalisen median sisältöä voidaan kehittää sekä miten sometiimiläiset ovat kokeneet oman työyhteisönsä suhtautumisen sosiaalisen median sisällön tuottamiseen. Tutkimuskysymyksien vastausten pohjalta tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia, joiden myötä toimeksiantaja pystyy kehittämään koulutusta ja sometiimien osaamista.
Opinnäytetyön toteutuksessa hyödynnettiin määrällistä tutkimusta. Määrällinen tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä Webropol 3.0 -ohjelmaa hyödyntämällä ja kyselyllä kerättiin vastauksia sometiimeiltä siihen, miten he ovat kokeneet somekoulutuksen ja työskentelyn sosiaalisen median parissa.
Tutkimuksen tuloksena voitiin tehdä varovaisia johtopäätöksiä siitä, että somekoulutukselle yrityksessä on olemassa tarve ja pääsääntöisesti koulutus on myös antanut osallistujille eväitä onnistua heille uudessa työtehtävässä. Kuitenkin myös selkeitä kehittämiskohteita nousi esiin, paitsi itse koulutuksen sisältöön liittyen, niin myös koulutuksesta saatujen oppien viemisessä mukaan käytännön tekemiseen. Kehittämiskohteissa on kiinnitetty huomiota nimenomaan näiden esiin tulleiden asioiden korjaamiseen, jotta koulutuksesta saataisi entistä vaikuttavampi ja se palvelisi vielä paremmin sometiimien tarpeita. Lisäksi kehitysehdotuksissa on mietitty ratkaisuja siihen, miten osuuskaupassa voitaisi parantaa sometiimien saamaa tukea omalta toimipaikaltaan,
jossa sosiaalisen median parissa tehtyä työtä käytännössä suoritetaan.
Työn päätutkimuskysymyksenä oli, millä keinoilla sometiimiläisten koulutusta voi kehittää. Tämän lisäksi tutkimuskysymyksiä olivat, millaisia kokemuksia sometiimiläisillä on heille järjestetystä somekoulutuksesta, millä keinoilla toimipaikkojen sosiaalisen median sisältöä voidaan kehittää sekä miten sometiimiläiset ovat kokeneet oman työyhteisönsä suhtautumisen sosiaalisen median sisällön tuottamiseen. Tutkimuskysymyksien vastausten pohjalta tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia, joiden myötä toimeksiantaja pystyy kehittämään koulutusta ja sometiimien osaamista.
Opinnäytetyön toteutuksessa hyödynnettiin määrällistä tutkimusta. Määrällinen tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä Webropol 3.0 -ohjelmaa hyödyntämällä ja kyselyllä kerättiin vastauksia sometiimeiltä siihen, miten he ovat kokeneet somekoulutuksen ja työskentelyn sosiaalisen median parissa.
Tutkimuksen tuloksena voitiin tehdä varovaisia johtopäätöksiä siitä, että somekoulutukselle yrityksessä on olemassa tarve ja pääsääntöisesti koulutus on myös antanut osallistujille eväitä onnistua heille uudessa työtehtävässä. Kuitenkin myös selkeitä kehittämiskohteita nousi esiin, paitsi itse koulutuksen sisältöön liittyen, niin myös koulutuksesta saatujen oppien viemisessä mukaan käytännön tekemiseen. Kehittämiskohteissa on kiinnitetty huomiota nimenomaan näiden esiin tulleiden asioiden korjaamiseen, jotta koulutuksesta saataisi entistä vaikuttavampi ja se palvelisi vielä paremmin sometiimien tarpeita. Lisäksi kehitysehdotuksissa on mietitty ratkaisuja siihen, miten osuuskaupassa voitaisi parantaa sometiimien saamaa tukea omalta toimipaikaltaan,
jossa sosiaalisen median parissa tehtyä työtä käytännössä suoritetaan.