Ravintola Locale asiakastyytyväisyystutkimus
Taberman, Ella (2022)
Taberman, Ella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143449
Tiivistelmä
Tyytyväinen asiakas niin sanotusti hoitaa yrityksen markkinointia, kun hän suosittelee yri tystä toisille. Liiketoiminnan ja yrityksen jatkuvuuden takaavat tyytyväiset asiakkaat.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia asiakastyytyväisyyttä loviisalaisessa ravintola Lo calessa.
Työn päätavoitteena oli tutkia ja selvittää asiakastyytyväisyyttä ravintola Localessa. Asia kastyytyväisyydellä tarkoitetaan tässä yhteydessä tyytyväisyyttä, ruokatuotteeseen, asia kaspalveluun ja ravintolaan. Alatavoitteina oli tutkia, millaista asiakaspalvelu oli asiakkai den mielestä, oltiinko asiakaspalveluun tyytyväisiä. Työn tavoitteina on myös mahdollisesti kehittää asiakaspalvelua ja ruokatuotetta.
Työ toteutettiin joulukuussa 2021 1.12-18.12.2021 välisenä aikana a la carten aukiolojen
puitteissa. Kysely toteutettiin paperisten kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomake on käyte tyin tapa kerätä aineistoa määrällisessä tutkimusmenetelmässä. Kyselylomakkeet olivat vakioituja, mikä tarkoittaa samaa sisältöä, samassa järjestyksessä ja samalla tavalla jokai selle vastaajalle. Kyselylomakkeet tehtiin Webropolin avulla, ja tulokset analysoitiin ex celissä.
Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 26 kappaletta. Jokaisessa lomakkeessa oli vastattu
kaikkiin kohtiin, joten ne olivat hyväksyttäviä aineiston analysointiin. Kyselylomakkeen
alussa kysytyistä ikäjakaumasta, asuinpaikkakunnasta ja sukupuolesta saatiin selville asia kasprofiilia. Net Promoter Score (NPS) -mittariston avulla selvitettiin suosittelisiko asiakas ravintolaa muille, millaista asiakaspalvelu oli, oliko asiakaspalvelu nopeaa ja saatavilla sekä ruokatuotetta ja sen hinta-laatusuhdetta. Ruokatuote sai keskiarvoksi 9,2, Asiakaspal velu 9,4 ja ravintola 9,1.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tehdä asiakastyytyväisyystutkimus loviisalaiseen ravintola
Localeen. Tutkimuksen tavoitteena oli saada 100 vastaajaa, mutta todellisuudessa vas tauksia tuli vain 26 kappaletta reilun kahden viikon aikana. Tämä hankaloitti realistisen tu loksen saamista vastausvähyyden vuoksi. Tulevaisuudessa toteuttaisin tutkimuksen laa jemmalla aikavälillä ja toisella tavalla (sähköposti, QR-koodi). Kuitenkin ravintola saa jatku vaa palautetta automaattisen sähköpostiviestin avulla varauksen jälkeen, joten uskon jatkuvan palautteen olevan parempi vaihtoehto kuin tutkimus.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia asiakastyytyväisyyttä loviisalaisessa ravintola Lo calessa.
Työn päätavoitteena oli tutkia ja selvittää asiakastyytyväisyyttä ravintola Localessa. Asia kastyytyväisyydellä tarkoitetaan tässä yhteydessä tyytyväisyyttä, ruokatuotteeseen, asia kaspalveluun ja ravintolaan. Alatavoitteina oli tutkia, millaista asiakaspalvelu oli asiakkai den mielestä, oltiinko asiakaspalveluun tyytyväisiä. Työn tavoitteina on myös mahdollisesti kehittää asiakaspalvelua ja ruokatuotetta.
Työ toteutettiin joulukuussa 2021 1.12-18.12.2021 välisenä aikana a la carten aukiolojen
puitteissa. Kysely toteutettiin paperisten kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomake on käyte tyin tapa kerätä aineistoa määrällisessä tutkimusmenetelmässä. Kyselylomakkeet olivat vakioituja, mikä tarkoittaa samaa sisältöä, samassa järjestyksessä ja samalla tavalla jokai selle vastaajalle. Kyselylomakkeet tehtiin Webropolin avulla, ja tulokset analysoitiin ex celissä.
Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 26 kappaletta. Jokaisessa lomakkeessa oli vastattu
kaikkiin kohtiin, joten ne olivat hyväksyttäviä aineiston analysointiin. Kyselylomakkeen
alussa kysytyistä ikäjakaumasta, asuinpaikkakunnasta ja sukupuolesta saatiin selville asia kasprofiilia. Net Promoter Score (NPS) -mittariston avulla selvitettiin suosittelisiko asiakas ravintolaa muille, millaista asiakaspalvelu oli, oliko asiakaspalvelu nopeaa ja saatavilla sekä ruokatuotetta ja sen hinta-laatusuhdetta. Ruokatuote sai keskiarvoksi 9,2, Asiakaspal velu 9,4 ja ravintola 9,1.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tehdä asiakastyytyväisyystutkimus loviisalaiseen ravintola
Localeen. Tutkimuksen tavoitteena oli saada 100 vastaajaa, mutta todellisuudessa vas tauksia tuli vain 26 kappaletta reilun kahden viikon aikana. Tämä hankaloitti realistisen tu loksen saamista vastausvähyyden vuoksi. Tulevaisuudessa toteuttaisin tutkimuksen laa jemmalla aikavälillä ja toisella tavalla (sähköposti, QR-koodi). Kuitenkin ravintola saa jatku vaa palautetta automaattisen sähköpostiviestin avulla varauksen jälkeen, joten uskon jatkuvan palautteen olevan parempi vaihtoehto kuin tutkimus.