Kotihoidon asiakkaiden kokemuksia etäkotihoidosta
Tarvainen, Riina; Jääskeläinen, Edla (2022)
Tarvainen, Riina
Jääskeläinen, Edla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113365
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Eksoten etäkotihoidon asiakkaiden kokemuksia videovälitteisesti toteutettavista kotikäynneistä. Opin-näytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla Eksote voi kehittää etäko-tihoitopalvelun sisältöä, laatua ja tuottavuutta. Kohderyhmänä toimi Eksoten etäkotihoidon asiakkaat.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teema-haastatteluilla marraskuussa 2021. Haastatteluun osallistui viisi vapaaehtoista etäkotihoidon asiakasta. Aineisto analysointiin kokonaisuudessaan teorialähtöi-sellä sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella kaikki haastatellut olivat varsin tyytyväisiä etäkotihoidon palveluun. Etälaitetta kuvattiin helppokäyttöiseksi ja helposti liikuteltavaksi lait-teeksi. Etäkotihoidon ja perinteisen kotihoidon yhteistyötä kehuttiin ja käyntien kerrottiin toimivan muistin sekä kotona pärjäämisen tukena. Etäkotihoidon käynnit antoivat haastatelluille turvallisuuden tunnetta, sekä olivat sosiaalinen kontakti. Vuorovaikutteista keskustelua tutun hoitajan kanssa pidettiin tärkeä-nä.
Etälaitteen kautta toivottiin pääsyä etälääkärinvastaanotolle, sekä virike- ja päi-vätoimintaa muiden etäkotihoidon asiakkaiden kanssa. Turvallisuuden tunteen lisäämiseksi toivottiin, että etäkotihoidon asiakas voisi ottaa hoitajaan yhteyden etälaitteen avulla. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää niin etäkotihoidon kehittämisessä Eksotessa kuin valtakunnallisesti.
Asiasanat: Kotihoito, etäkotihoito, Eksote, asiakaskokemus, digitalisaatio
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teema-haastatteluilla marraskuussa 2021. Haastatteluun osallistui viisi vapaaehtoista etäkotihoidon asiakasta. Aineisto analysointiin kokonaisuudessaan teorialähtöi-sellä sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella kaikki haastatellut olivat varsin tyytyväisiä etäkotihoidon palveluun. Etälaitetta kuvattiin helppokäyttöiseksi ja helposti liikuteltavaksi lait-teeksi. Etäkotihoidon ja perinteisen kotihoidon yhteistyötä kehuttiin ja käyntien kerrottiin toimivan muistin sekä kotona pärjäämisen tukena. Etäkotihoidon käynnit antoivat haastatelluille turvallisuuden tunnetta, sekä olivat sosiaalinen kontakti. Vuorovaikutteista keskustelua tutun hoitajan kanssa pidettiin tärkeä-nä.
Etälaitteen kautta toivottiin pääsyä etälääkärinvastaanotolle, sekä virike- ja päi-vätoimintaa muiden etäkotihoidon asiakkaiden kanssa. Turvallisuuden tunteen lisäämiseksi toivottiin, että etäkotihoidon asiakas voisi ottaa hoitajaan yhteyden etälaitteen avulla. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää niin etäkotihoidon kehittämisessä Eksotessa kuin valtakunnallisesti.
Asiasanat: Kotihoito, etäkotihoito, Eksote, asiakaskokemus, digitalisaatio