Animaatioprojekti Tipsu Tolvana: mediakasvatusta varhaiskasvatuksessa
Öhberg, Camilla (2022)
Öhberg, Camilla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203073166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203073166
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin Tipsu Tolvana -animaatioprojekti Ispoisten-Petreliuksen päiväkodissa Turun kaupungin varhaiskasvatusyksikössä. Mediakasvatus on tullut osaksi varhaiskasvatussuunnitelmaa vuonna 2018, mutta sen toteutus ei ole vielä vakiintunut varhaiskasvatuksen arkeen. Tipsu Tolvana -animaatioprojektin tavoite oli toteuttaa animaatioprojekti 3–5-vuotiaiden lasten pienryhmätuokioille taidelähtöisin menetelmin. Ideana oli antaa vinkkejä ja malliprojekti mediakasvatuksesta, jonka kaltaista ryhmän varhaiskasvattajat voisivat tulevaisuudessa työssään hyödyntää. Projektin tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvattajat voisivat työssään käyttää esimerkkiprojektin työkaluja. Projektia ohjasivat periaatteina lapsilähtöisyys ja osallisuus. Sen suunnittelussa otettiin huomioon varhaiskasvatuksen perusteiden laaja-alaiset osaamistavoitteet ja erityisesti mediakasvatusta koskevat tavoitteet. Projektissa hyödynnettiin draamakasvatuksen sisältöjä muokattuna varhaiskasvatusikäisten lasten kehitykseen sopiviksi.
Animaatioprojekti sisälsi kuusi ohjauskertaa, joiden aikana lapset pienryhmissä tai koko ryhmän kesken toteuttivat vaihe kerrallaan itse suunnittelemansa animaation. Pienryhmiä oli kolme, joten myös animaatioita valmistui kolme. Vaiheet sisälsivät juonen tekemisen sadutuksen keinoin, taustojen ja rekvisiitan valmistamisen, animaatiohahmojen muovailun, animaatioiden kuvauksen, projektin toteuttajan suorittaman editoinnin sekä animaatioprojektin ensi-illan.
Projektista saadun palautteen mukaan varhaiskasvatuksessa työskentelevät opettajat pitivät animaatioprojektia tarpeellisena ja opettavaisena. Opettajat olivat kokeneet mediakasvatuksen hankalana toteuttaa varhaiskasvatuksessa, mutta projektin edetessä kynnys madaltui. Opettajat kokivat, että he voisivat toteuttaa animaatioprojektin tai käyttää osia siitä varhaiskasvatuksen arjessa. Opettajilta ja huoltajilta kerätyn palautteen mukaan animaatioprojekti oli onnistunut ja opettavainen kokonaisuus. Palautteiden perusteella osapuolet myös kokivat, että projektin toteutus lisäsi positiivista yhteistyötä kotien ja varhaiskasvatuksen välillä.
Avainsanat varhaiskasvatus, mediakasvatus, animaatio, lapsilähtöisyys
Sivut 52 sivua ja liitteitä 4
Animaatioprojekti sisälsi kuusi ohjauskertaa, joiden aikana lapset pienryhmissä tai koko ryhmän kesken toteuttivat vaihe kerrallaan itse suunnittelemansa animaation. Pienryhmiä oli kolme, joten myös animaatioita valmistui kolme. Vaiheet sisälsivät juonen tekemisen sadutuksen keinoin, taustojen ja rekvisiitan valmistamisen, animaatiohahmojen muovailun, animaatioiden kuvauksen, projektin toteuttajan suorittaman editoinnin sekä animaatioprojektin ensi-illan.
Projektista saadun palautteen mukaan varhaiskasvatuksessa työskentelevät opettajat pitivät animaatioprojektia tarpeellisena ja opettavaisena. Opettajat olivat kokeneet mediakasvatuksen hankalana toteuttaa varhaiskasvatuksessa, mutta projektin edetessä kynnys madaltui. Opettajat kokivat, että he voisivat toteuttaa animaatioprojektin tai käyttää osia siitä varhaiskasvatuksen arjessa. Opettajilta ja huoltajilta kerätyn palautteen mukaan animaatioprojekti oli onnistunut ja opettavainen kokonaisuus. Palautteiden perusteella osapuolet myös kokivat, että projektin toteutus lisäsi positiivista yhteistyötä kotien ja varhaiskasvatuksen välillä.
Avainsanat varhaiskasvatus, mediakasvatus, animaatio, lapsilähtöisyys
Sivut 52 sivua ja liitteitä 4