Motivoiva osaamisen johtaminen
Stålhandske, Mari (2022)
Stålhandske, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203043095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203043095
Tiivistelmä
Toimeentulotuen ratkaisutyö on vaativaa ajattelutyötä, jossa ohjeistukset muuttuvat nopeasti. Työ koetaan haasteelliseksi ja osaamista asiakkaiden ja hakemusten kokonaistilanteiden hahmottamiseen tarvitaan. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja tärkeä työn tekemisen muuttuessa yhä enemmän suuntaan, jossa työssä menestyminen vaatii jatkuvaa oppimista. Idea motivoivasta osaamisen johtamisesta Kelan toimeentulotuen ratkaisutyössä nousi omasta mielenkiinnosta aihetta kohtaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla motivoivaan osaamisen johtamiseen vaikuttavia tekijöitä ja tuottaa kehittämissuunnitelma motivoivan osaamisen johtamisen tueksi. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osuuden tarkoituksena oli selvittää esimiesten käsityksiä henkilöstön motivoinnista osaamisen kehittämiseksi. Tavoitteena oli löytää käytännön menetelmiä motivoivaan osaamisen johtamiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kuusi toimeentulotuen parissa työskentelevää esimiestä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluna Microsoft Teamsin välityksellä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on koottu esimiestyön, motivaation ja osaamisen johtamisen sisällöistä.
Tutkimustulosten perusteella hyvä esimiestyö on vahvasti liitettävissä motivoivaan osaamisen johtamiseen. Tärkeimmiksi motivointikeinoiksi nousi kuunteleminen ja kysyminen, oppimisen mahdollistaminen erilaisin menetelmin, säännöllinen palautteen antaminen sekä kannustaminen ja kehuminen. Tutkimustulosten perusteella laadittua kehittämissuunnitelmaa voidaan käyttää esimiestyön tukena osaamisen johtamisessa ja osaamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla motivoivaan osaamisen johtamiseen vaikuttavia tekijöitä ja tuottaa kehittämissuunnitelma motivoivan osaamisen johtamisen tueksi. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osuuden tarkoituksena oli selvittää esimiesten käsityksiä henkilöstön motivoinnista osaamisen kehittämiseksi. Tavoitteena oli löytää käytännön menetelmiä motivoivaan osaamisen johtamiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kuusi toimeentulotuen parissa työskentelevää esimiestä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluna Microsoft Teamsin välityksellä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on koottu esimiestyön, motivaation ja osaamisen johtamisen sisällöistä.
Tutkimustulosten perusteella hyvä esimiestyö on vahvasti liitettävissä motivoivaan osaamisen johtamiseen. Tärkeimmiksi motivointikeinoiksi nousi kuunteleminen ja kysyminen, oppimisen mahdollistaminen erilaisin menetelmin, säännöllinen palautteen antaminen sekä kannustaminen ja kehuminen. Tutkimustulosten perusteella laadittua kehittämissuunnitelmaa voidaan käyttää esimiestyön tukena osaamisen johtamisessa ja osaamisen kehittämisessä.