Taskukokoista tietoa kuukautis- ja seksuaaliterveydestä : case Lunette mobiilisovellus
Ceder, Salla (2022)
Ceder, Salla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202282955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202282955
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka suomalaisen kuukautisterveyteen liittyviin tuotteisiin erikoistuneen Lune Group Oy Ltd asiakkaille voitaisiin tarjota parempaa tietoa kuukautis- ja seksuaaliterveydestä digitaalisen palvelun avulla. Idea palvelun suunnittelulle tuli toimeksiantajan tarpeesta kehittää digitaalinen palvelu yrityksen valmistamien ja myymien fyysisten tuotteiden rinnalle. Kehitystyön tavoitteena oli luoda aiheen pohjalta prototyyppi digitaalisesta palvelusta, joka prosessin aikana muotoutui mobiilisovellukseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennytään mobiilikäyttöliittymän suunnitteluperusteisiin, käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun, käyttäjäkokemukseen, käytettävyyteen, saavutettavuuteen ja hyvinvoinnin seuraamisen digitalisoitumiseen. Lähestymistapana opinnäytetyössä toimi konstruktiivinen tutkimusote ja kehittämistutkimus etenee konstruktiivisen tutkimusprosessin mukaisesti. Menetelmänä työssä käytetään Lean Service Creation (LSC)-menetelmää. Lunetten asiakkaita osallistettiin kehittämiseen asiakashaastattelujen ja käyttäjätestauksen avulla.
Konstruktiona työssä luotiin prototyyppi mobiilisovelluksesta, joka testattiin Lunetten asiakkailla. Havaittuja käytettävyysongelmia arviotiin tämän jälkeen Nielsenin käytettävyysheuristiikoilla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakkaiden kiinnostus kuukautis- ja seksuaaliterveyteen lähtee heidän oman terveydestänsä ja sen seuraamisen kautta.
Asiakkaat haluavat optimoida elämäänsä kuukautiskierron mukaan. Suunniteltava mobiilisovellus tarjoaa käyttäjille tietoa, jonka avulla he pystyvät ennakoimaan ja olemaan tietoisia hyvinvoinnistaan sekä optimoida elämäänsä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennytään mobiilikäyttöliittymän suunnitteluperusteisiin, käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun, käyttäjäkokemukseen, käytettävyyteen, saavutettavuuteen ja hyvinvoinnin seuraamisen digitalisoitumiseen. Lähestymistapana opinnäytetyössä toimi konstruktiivinen tutkimusote ja kehittämistutkimus etenee konstruktiivisen tutkimusprosessin mukaisesti. Menetelmänä työssä käytetään Lean Service Creation (LSC)-menetelmää. Lunetten asiakkaita osallistettiin kehittämiseen asiakashaastattelujen ja käyttäjätestauksen avulla.
Konstruktiona työssä luotiin prototyyppi mobiilisovelluksesta, joka testattiin Lunetten asiakkailla. Havaittuja käytettävyysongelmia arviotiin tämän jälkeen Nielsenin käytettävyysheuristiikoilla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakkaiden kiinnostus kuukautis- ja seksuaaliterveyteen lähtee heidän oman terveydestänsä ja sen seuraamisen kautta.
Asiakkaat haluavat optimoida elämäänsä kuukautiskierron mukaan. Suunniteltava mobiilisovellus tarjoaa käyttäjille tietoa, jonka avulla he pystyvät ennakoimaan ja olemaan tietoisia hyvinvoinnistaan sekä optimoida elämäänsä.