Sosiaalisen kestävyyden näkökulman huomioiminen musiikkitapahtumatuotannossa
Ylinen, Tessa (2022)
Ylinen, Tessa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202212711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202212711
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä kaikkea tulee huomioida sosiaalisesti kestävän musiikkitapahtuman tuotannossa ja muodostaa siitä tiivis opas tilaajalle. Työn tilaajana toimii turkulainen musiikkitapahtumien tuotantoon perustettu Turku DIY Events ry.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalisen kestävyyden määritelmiä lakien ja teorian pohjalta, sekä tarkasteltiin mitä sosiaalisen kestävyyden eteen on jo tehty musiikkitapahtuma-alalla. Teoriaosuus sisältää erilaisten sosiaalista kestävyyttä musiikkialalla käsittelevien tutkimusten, lakien, ilmiöiden ja hankkeiden tarkastelua.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Teemahaastatteluiden avulla kartoitettiin musiikki- ja tapahtuma-alojen sosiaalisesti kestävien käytäntöjen nykytilaa, epäkohtia, sekä toiveita ja kehitysehdotuksia tulevaisuudelle. Haastatteluissa kartoitettiin myös haastateltavien työpaikkojen omia käytäntöjä sosiaalisen kestävyyden edistämiseksi, jotta työn lopputuotos, eli opas sisältäisi mahdollisimman paljon konkreettisia vinkkejä sosiaalisen kestävyyden teemojen jalkauttamisesta tilaajan omaan toimintaan.
Sosiaalinen kestävyys musiikkialalla näkyy tällä hetkellä asioina mitä ei ole vielä tehty. Musiikkiala kaipaa avoimempaa keskustelukulttuuria, yhtenäisyyttä, yhteisiä ohjeistuksia sosiaalisen kestävyyden edistämisestä, monimuotoisempia johtoportaita ja työntekijöitä, monimuotoisempia ohjelmistoja, arvotyöskentelyä, arvojohtamista, turvallisen tilan periaatteiden käyttöönottoa, sopimusliitteiden hyödyntämistä, läpinäkyvää viestintää ja huomion kiinnittämistä alan jatkuvuuteen.
Opas kokoaa vinkkejä ja tietoperustaa sosiaalisesti kestävän tapahtuman tuottamiseen. Oppaassa käsitellään sosiaalisen kestävyyden näkökulman huomioimista tapahtumatuotannon eri osa-alueissa, kuten rekrytoinnissa ja monimuotoisen ohjelmiston muodostamisessa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalisen kestävyyden määritelmiä lakien ja teorian pohjalta, sekä tarkasteltiin mitä sosiaalisen kestävyyden eteen on jo tehty musiikkitapahtuma-alalla. Teoriaosuus sisältää erilaisten sosiaalista kestävyyttä musiikkialalla käsittelevien tutkimusten, lakien, ilmiöiden ja hankkeiden tarkastelua.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Teemahaastatteluiden avulla kartoitettiin musiikki- ja tapahtuma-alojen sosiaalisesti kestävien käytäntöjen nykytilaa, epäkohtia, sekä toiveita ja kehitysehdotuksia tulevaisuudelle. Haastatteluissa kartoitettiin myös haastateltavien työpaikkojen omia käytäntöjä sosiaalisen kestävyyden edistämiseksi, jotta työn lopputuotos, eli opas sisältäisi mahdollisimman paljon konkreettisia vinkkejä sosiaalisen kestävyyden teemojen jalkauttamisesta tilaajan omaan toimintaan.
Sosiaalinen kestävyys musiikkialalla näkyy tällä hetkellä asioina mitä ei ole vielä tehty. Musiikkiala kaipaa avoimempaa keskustelukulttuuria, yhtenäisyyttä, yhteisiä ohjeistuksia sosiaalisen kestävyyden edistämisestä, monimuotoisempia johtoportaita ja työntekijöitä, monimuotoisempia ohjelmistoja, arvotyöskentelyä, arvojohtamista, turvallisen tilan periaatteiden käyttöönottoa, sopimusliitteiden hyödyntämistä, läpinäkyvää viestintää ja huomion kiinnittämistä alan jatkuvuuteen.
Opas kokoaa vinkkejä ja tietoperustaa sosiaalisesti kestävän tapahtuman tuottamiseen. Oppaassa käsitellään sosiaalisen kestävyyden näkökulman huomioimista tapahtumatuotannon eri osa-alueissa, kuten rekrytoinnissa ja monimuotoisen ohjelmiston muodostamisessa.