Kuinka suunnitella tuottava mobiilipeli? : Graafinen suunnittelu mobiilipelin ansaintalogiikan tukena
Kangas, Kati (2022)
Kangas, Kati
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202182635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202182635
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on katsaus mobiilipelialan ansaintalogiikkaan, ja kuinka se näkyy käytännössä. Mitä keinoja mobiilipeliala käyttää pelaajan rahastuksessa, kuinka rahastus ilmenee mobiilipeleissä, ja kuinka rahastus elementtejä voi sisällyttää omaan peliin niin, että se edesauttaa myyntiä ja tuloja? Tutkielmassa kerätään tarpeellinen tietoperusta rahastuksen suunnitteluun mobiilipeleissä ja selvitetään, kuinka näitä oppeja voi hyödyntää.
Tietoperustassa käyn läpi ansaintalogiikat ja niiden sovellukset. Käyn myös läpi pelaajaprofiilit ja pelaajien motivaatiot, jotta myynti voidaan tarkentaa kohdeyleisön mukaan. Perehdyn tutkielmassani myös Core Loop -suunnitteluun, koska mobiilipelien täytyy olla mahdollisimman pitkäikäisiä, jotta käyttäjistä saadaan mahdollisimman paljon irti. Core Loop -suunnittelussa selvitetään, mikä tekee peleistä houkuttelevia ja kiinnostavia, sekä kuinka rahastus voidaan tehdä osaksi itse pelin kulkua. Tämän lisäksi sivuan vielä käyttöliittymäsuunnittelussa, jotta pelikokemuksesta saadaan pelaajalle helppo ja mukava kokemus.
Tutkielmani tärkein tutkimusmenetelmänä on Coin Master -sovellusanalyysi, jossa perehdyn kyseisen sovelluksen ansaintamalliin, toteutukseen ja tehokkuuteen.
Lähteinä käytän alan ammattilaisten luentoja, artikkeleita sekä alan kirjallisuutta. Pääosin tutkielmani käyttää verkkolähteitä, joiden luotettavuus todennetaan aineistossa.
Tarve tälle tutkielmalle syntyi omasta kiinnostuksesta alaa kohtaan. Olen osallistunut useisiin pieniin peliprojekteihin, mutta en ole aiemmin yrittänyt sijoittaa peleihin minkäänlaisia rahoitusmalleja. Tämän tutkielman tavoite on ymmärtää pelialan käytäntöjä, jotta rahastus voidaan ottaa tietoisesti osaksi pelisuunnittelu prosessia.
Tämä tutkielma on opettanut minulle paljon tästä aiheesta ja toivon, että se selventää mobiilipelien rahoitus malleja ja käytäntöjä myös muillekin. Uskon voivani hyödyntää oppimaani tulevaisuudessa, joko pelialalla työskennellessä tai jopa osana myyntiä ja markkinointia, ottaen huomioon, kuinka paljon mobiilipelit käyttävät ihmisen psykologiaa myynnin edistämiseen. This thesis is an overview into monetization in mobile games. In this thesis I focus on the essentials of designing a profitable mobile game. Thus, the goal of this thesis is to understand mobile game revenue logic, and its practices.
The need for this study arose from personal interest. I have participated in several small game projects but have never incorporated monetization. This thesis aims to find answers on how to incorporate monetization in your own game project.
In this thesis I cover the revenue logic in the mobile game industry, and how this appears in practice. I cover gamer profiles to help clarify our target audience. If the target audience is clear, we can target our marketing based on their motivations.
I also cover Core Loop design, so that we can design a long-lasting game. Core Loops are an important part of the fun factor in games, as well as prime real estate for in app purchases.
I will also touch upon user interface design, to help design an easy and fun to use user interface.
The most important research method in my thesis is the Coin Master app analysis. In this analysis I will focus on their revenue logic implementation and efficiency.
As source material for this thesis, I used lectures and articles by professionals in the field. I also sourced literature based on the industry.
This thesis should provide enough knowledge to start planning for monetization. I am sure it will be of use to anyone working in the mobile game industry, or even for those working in marketing. Mobile games take advantage of human psychology when implementing in app purchases. If one understands how to use those practices, they can design a very profitable game.
Tietoperustassa käyn läpi ansaintalogiikat ja niiden sovellukset. Käyn myös läpi pelaajaprofiilit ja pelaajien motivaatiot, jotta myynti voidaan tarkentaa kohdeyleisön mukaan. Perehdyn tutkielmassani myös Core Loop -suunnitteluun, koska mobiilipelien täytyy olla mahdollisimman pitkäikäisiä, jotta käyttäjistä saadaan mahdollisimman paljon irti. Core Loop -suunnittelussa selvitetään, mikä tekee peleistä houkuttelevia ja kiinnostavia, sekä kuinka rahastus voidaan tehdä osaksi itse pelin kulkua. Tämän lisäksi sivuan vielä käyttöliittymäsuunnittelussa, jotta pelikokemuksesta saadaan pelaajalle helppo ja mukava kokemus.
Tutkielmani tärkein tutkimusmenetelmänä on Coin Master -sovellusanalyysi, jossa perehdyn kyseisen sovelluksen ansaintamalliin, toteutukseen ja tehokkuuteen.
Lähteinä käytän alan ammattilaisten luentoja, artikkeleita sekä alan kirjallisuutta. Pääosin tutkielmani käyttää verkkolähteitä, joiden luotettavuus todennetaan aineistossa.
Tarve tälle tutkielmalle syntyi omasta kiinnostuksesta alaa kohtaan. Olen osallistunut useisiin pieniin peliprojekteihin, mutta en ole aiemmin yrittänyt sijoittaa peleihin minkäänlaisia rahoitusmalleja. Tämän tutkielman tavoite on ymmärtää pelialan käytäntöjä, jotta rahastus voidaan ottaa tietoisesti osaksi pelisuunnittelu prosessia.
Tämä tutkielma on opettanut minulle paljon tästä aiheesta ja toivon, että se selventää mobiilipelien rahoitus malleja ja käytäntöjä myös muillekin. Uskon voivani hyödyntää oppimaani tulevaisuudessa, joko pelialalla työskennellessä tai jopa osana myyntiä ja markkinointia, ottaen huomioon, kuinka paljon mobiilipelit käyttävät ihmisen psykologiaa myynnin edistämiseen.
The need for this study arose from personal interest. I have participated in several small game projects but have never incorporated monetization. This thesis aims to find answers on how to incorporate monetization in your own game project.
In this thesis I cover the revenue logic in the mobile game industry, and how this appears in practice. I cover gamer profiles to help clarify our target audience. If the target audience is clear, we can target our marketing based on their motivations.
I also cover Core Loop design, so that we can design a long-lasting game. Core Loops are an important part of the fun factor in games, as well as prime real estate for in app purchases.
I will also touch upon user interface design, to help design an easy and fun to use user interface.
The most important research method in my thesis is the Coin Master app analysis. In this analysis I will focus on their revenue logic implementation and efficiency.
As source material for this thesis, I used lectures and articles by professionals in the field. I also sourced literature based on the industry.
This thesis should provide enough knowledge to start planning for monetization. I am sure it will be of use to anyone working in the mobile game industry, or even for those working in marketing. Mobile games take advantage of human psychology when implementing in app purchases. If one understands how to use those practices, they can design a very profitable game.