Sielunhoidollinen tanssiteos
Lorenz, Lea (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201201516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201201516
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheen lähtökohta on intohimo luoda tulevaisuudessa korkealaatuisia ja vaikutusvaltaisia tanssiteoksia, joissa yhdistyy sielunhoito ja koreografia. Kaiken perustana on kristillinen maailmankatsomukseni. Etsin vastauksia kysymyksiin, miten sekä teosprosessiin että valmiiseen teokseen saadaan merkittävä sielunhoidollinen aspekti ja miten tällaiset eheyttävät, sielunhoidolliset teokset voidaan käytännössä toteuttaa. Pyrin kokoamaan itselleni selkeän perustan ja konkreettisen työkalun suunnitellun tulevaisuuden työn aloittamista varten.
Tietoperustassa tutustuin sielunhoidon lisäksi tanssi-ja liiketerapiaan. Hyödynsin lähinnä suomalaista kirjallisuutta. Tanssi- ja liiketerapiaosuudessa käytin rinnakkain suomalaista ja yhdysvaltalaista lähdettä. Sekä sielunhoidosta että tanssi-ja liiketerapiasta löytyi runsaasti tietoa tiivistettäväksi. Lisäksi tarkistin ja etsin opinnäytetyöhön sopivia Raamatun kohtia, käyttäen omaa saksankielistä Raamatun käännöstä ja etsimällä englanninkielisiä käännöksiä netistä. Tutkimusaineistoa keräsin teemahaastattelujen avulla. Haastattelin kolmea eri aiheen asiantuntijaa ja tanssikentän ammattilaista ja keräsin heidän kokemuksia ja näkemyksiä opinnäytetyön aiheesta. Analysoin aineistoa teemoittelun avulla. Lopuksi kartoitin pohdinnassa konseptin mahdollisuuksia ja haasteita.
Opinnäytetyön tietoperustan, kerätyn aineiston ja analyysin perusteella voidaan päätellä, että ehdotettu konsepti sielunhoidollisista tanssiteoksista on potentiaalinen. Sielunhoidollisen tanssiteoksen ulkonäköön ja toteutustapaan vaikuttaa moni tekijä, kuten sielunhoidon määritelmä, käsiteltävä aihe, näkökulma, osallistujat ja kohdeyleisö. Selvänä psyykkisenä eheytymisen mahdollisuutena nousee erilaisten sielunhoidollisten aiheiden ja traumojen käsitteleminen ja käsitteellistäminen tanssin ja vuorovaikutuksen keinoin. Sielunhoidosta on olemassa erilaisia käsityksiä, siksi on olennaista määritellä etukäteen, mitä sielunhoidolla tarkoitetaan. Sielunhoidollisen tanssiteoksen koreografin tai/ja ohjaajan täytyy pitää huolta riittävästä perehtyneisyydestään ja kokemuksestaan sielunhoidon ja tanssin alueella sekä käsiteltävästä aiheesta. Toimivat vuorovaikutustaidot ja taito ohjata rakentavia vuorovaikutustilanteita ovat olennainen osa hänen työtänsä. Koreografin/ohjaajan täytyy ennakoida mahdollisia haasteita tai riskejä ja pyrkiä välttämään ne turvallisuusstrategioilla. Lisäksi hän tarvitsee intohimoa ja rohkeutta jatkaa kohti persoonallista visiotaan. Kristillisen maailmankatsomuksen etuina nousevat iso psyykkinen eheytymisen mahdollisuus, laaja ja tarvitseva vaikutuskenttä ja valmis turvastruktuuri. Ongelmina nousee uskonnollisuuden taakse piiloutuminen ja rajallinen kristillinen tulkintatapa fyysisyydestä. The basis for my thesis is a passion for creating high-quality and influential choreographic works in the future, that combine soul therapy and choreography. The foundation is my Christian worldview.
The purpose of this research is to study the prospect of adding a significant soul therapy aspect to both the work process and the completed performance as well as how these soul therapeutic choreographic works could be put into practice. I aim to assemble a simple base and a tangible tool for my planned future work. In addition to soul therapy, I also explored dance and movement therapy. I used mainly Finnish literature. For the dance and movement therapy section I used both Finnish and American literature. There was a lot of information to be found and summarized about soul therapy and dance and movement therapy. In addition, I checked and searched for suitable Bible verses, using both my German bible translation and looking for English translations on the internet. I collected research material with the help of semi-structured interviews. I interviewed three experts in the field of soul therapy, dance and movement therapy and dance and collected their experiences and opinions on the thesis’ subject. After analyzing the interviews, I charted the possibilities and the challenges of the proposed concept.
After completing the thesis, it can be concluded that the concept of soul therapeutic choreographic works is potential. The format is influenced by many components, like the definition of soul therapy, addressed topic/theme, point of view, participants and target audience.
The processing and conceptualizing of different topics and traumas through dance and interaction offers an inevitable psychological healing possibility. Seeing as there are different perceptions of soul therapy, it is essential to define what is meant by it. As the choreographer or/and director of a soul therapeutic choreographic work it is important to have sufficient familiarity and experience in the field of soul therapy and dance as well as the addressed topic/theme. Competent communication skills and the skill of guiding constructive communication situations are a relevant part of his/her job. He/she has to anticipate possible challenges and risks and strive to avoid them by the use of safety strategies. Additionally, he/she needs passion and courage to continue toward his/her unique vision. The advantages of the Christian worldview appear to be a big possibility of psychological healing, a wide and needy field of influence and a ready safety structure. The challenges appear to be hiding behind religion and a limited Christian interpretation of physicality.
Tietoperustassa tutustuin sielunhoidon lisäksi tanssi-ja liiketerapiaan. Hyödynsin lähinnä suomalaista kirjallisuutta. Tanssi- ja liiketerapiaosuudessa käytin rinnakkain suomalaista ja yhdysvaltalaista lähdettä. Sekä sielunhoidosta että tanssi-ja liiketerapiasta löytyi runsaasti tietoa tiivistettäväksi. Lisäksi tarkistin ja etsin opinnäytetyöhön sopivia Raamatun kohtia, käyttäen omaa saksankielistä Raamatun käännöstä ja etsimällä englanninkielisiä käännöksiä netistä. Tutkimusaineistoa keräsin teemahaastattelujen avulla. Haastattelin kolmea eri aiheen asiantuntijaa ja tanssikentän ammattilaista ja keräsin heidän kokemuksia ja näkemyksiä opinnäytetyön aiheesta. Analysoin aineistoa teemoittelun avulla. Lopuksi kartoitin pohdinnassa konseptin mahdollisuuksia ja haasteita.
Opinnäytetyön tietoperustan, kerätyn aineiston ja analyysin perusteella voidaan päätellä, että ehdotettu konsepti sielunhoidollisista tanssiteoksista on potentiaalinen. Sielunhoidollisen tanssiteoksen ulkonäköön ja toteutustapaan vaikuttaa moni tekijä, kuten sielunhoidon määritelmä, käsiteltävä aihe, näkökulma, osallistujat ja kohdeyleisö. Selvänä psyykkisenä eheytymisen mahdollisuutena nousee erilaisten sielunhoidollisten aiheiden ja traumojen käsitteleminen ja käsitteellistäminen tanssin ja vuorovaikutuksen keinoin. Sielunhoidosta on olemassa erilaisia käsityksiä, siksi on olennaista määritellä etukäteen, mitä sielunhoidolla tarkoitetaan. Sielunhoidollisen tanssiteoksen koreografin tai/ja ohjaajan täytyy pitää huolta riittävästä perehtyneisyydestään ja kokemuksestaan sielunhoidon ja tanssin alueella sekä käsiteltävästä aiheesta. Toimivat vuorovaikutustaidot ja taito ohjata rakentavia vuorovaikutustilanteita ovat olennainen osa hänen työtänsä. Koreografin/ohjaajan täytyy ennakoida mahdollisia haasteita tai riskejä ja pyrkiä välttämään ne turvallisuusstrategioilla. Lisäksi hän tarvitsee intohimoa ja rohkeutta jatkaa kohti persoonallista visiotaan. Kristillisen maailmankatsomuksen etuina nousevat iso psyykkinen eheytymisen mahdollisuus, laaja ja tarvitseva vaikutuskenttä ja valmis turvastruktuuri. Ongelmina nousee uskonnollisuuden taakse piiloutuminen ja rajallinen kristillinen tulkintatapa fyysisyydestä.
The purpose of this research is to study the prospect of adding a significant soul therapy aspect to both the work process and the completed performance as well as how these soul therapeutic choreographic works could be put into practice. I aim to assemble a simple base and a tangible tool for my planned future work. In addition to soul therapy, I also explored dance and movement therapy. I used mainly Finnish literature. For the dance and movement therapy section I used both Finnish and American literature. There was a lot of information to be found and summarized about soul therapy and dance and movement therapy. In addition, I checked and searched for suitable Bible verses, using both my German bible translation and looking for English translations on the internet. I collected research material with the help of semi-structured interviews. I interviewed three experts in the field of soul therapy, dance and movement therapy and dance and collected their experiences and opinions on the thesis’ subject. After analyzing the interviews, I charted the possibilities and the challenges of the proposed concept.
After completing the thesis, it can be concluded that the concept of soul therapeutic choreographic works is potential. The format is influenced by many components, like the definition of soul therapy, addressed topic/theme, point of view, participants and target audience.
The processing and conceptualizing of different topics and traumas through dance and interaction offers an inevitable psychological healing possibility. Seeing as there are different perceptions of soul therapy, it is essential to define what is meant by it. As the choreographer or/and director of a soul therapeutic choreographic work it is important to have sufficient familiarity and experience in the field of soul therapy and dance as well as the addressed topic/theme. Competent communication skills and the skill of guiding constructive communication situations are a relevant part of his/her job. He/she has to anticipate possible challenges and risks and strive to avoid them by the use of safety strategies. Additionally, he/she needs passion and courage to continue toward his/her unique vision. The advantages of the Christian worldview appear to be a big possibility of psychological healing, a wide and needy field of influence and a ready safety structure. The challenges appear to be hiding behind religion and a limited Christian interpretation of physicality.