Lapsen tunne- ja traumatietoisuus : piirrosvideo-oppaat kasvattajille
Karjalainen, Taru (2022)
Karjalainen, Taru
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201131278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201131278
Tiivistelmä
Vakautta varhaiskasvatukseen- hankkeen rinnalle tehdyn opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa sosiaali- ja terveysalan kasvattajien tunne- ja traumatietoisuustaitoja käytännössä. Kasvattajien tunne- ja traumatietoisuutta lisäämällä saavutetaan kasvattajan ymmärrystä ja tuen antamista lapselle mahdollisimman hyvin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä käytännönläheiset piirrosvideo-oppaat, kuinka kasvattaja kohtaa lapsen ja huomioi lapsen tunne- ja traumapuolen asiat. Tavoitteena oli herätellä kasvattajan omia tunnetaitoja. Piirrosvideo-oppaat ovat käytännönläheinen materiaalipaketti, jonka tavoitteena oli olla nykyaikainen ja informatiivinen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneet piirrosvideo-oppaat ovat tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan kasvattajille, joista voivat hyötyä myös lasten vanhemmat.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka eteni lineaarisen kehitys-työn mallin mukaisesti. Piirrosvideo-oppaiden keskeiset aihealueet olivat hankkeelle tarkoituksenmukaisia käsitellen seuraavia aihealueita; kasvattajan tunne- ja traumatietoisuus, lapsen trauma- ja tunnesäätelyn merkitys lapsen elämässä ja traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Piirrosvideo-oppaiden arvioinnissa valikoiduille sosiaali- ja terveysalan kasvattajilla arvioinnissa olivat käytössä Padlet-kyselyalusta, Teams-kokoukset sekä toimeksiantajan huomiot. Kasvattajat pitivät tärkeänä aiheiden esille tuontia käytännönläheisellä tavalla ja tuotoksen olevan monipuolinen sekä mielenkiintoinen.
Toimeksiantajalta ja kasvattajilta saadusta palautteesta voidaan päätellä, että piirrosvideo-oppaat olivat toivotunlaiset ja mielenkiintoa herättävä materiaalipaketti hyödynnettäväksi. Piirrosvideo-oppaat toteutuivat asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja siitä tuli nykyaikainen ja informatiivinen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka eteni lineaarisen kehitys-työn mallin mukaisesti. Piirrosvideo-oppaiden keskeiset aihealueet olivat hankkeelle tarkoituksenmukaisia käsitellen seuraavia aihealueita; kasvattajan tunne- ja traumatietoisuus, lapsen trauma- ja tunnesäätelyn merkitys lapsen elämässä ja traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen. Piirrosvideo-oppaiden arvioinnissa valikoiduille sosiaali- ja terveysalan kasvattajilla arvioinnissa olivat käytössä Padlet-kyselyalusta, Teams-kokoukset sekä toimeksiantajan huomiot. Kasvattajat pitivät tärkeänä aiheiden esille tuontia käytännönläheisellä tavalla ja tuotoksen olevan monipuolinen sekä mielenkiintoinen.
Toimeksiantajalta ja kasvattajilta saadusta palautteesta voidaan päätellä, että piirrosvideo-oppaat olivat toivotunlaiset ja mielenkiintoa herättävä materiaalipaketti hyödynnettäväksi. Piirrosvideo-oppaat toteutuivat asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja siitä tuli nykyaikainen ja informatiivinen.