Terveysalan ammattilaisten osaamisen arviointi : kartoittava katsausten katsaus osaamisen arvioinnin mittareista ja menetelmistä
Toppi, Tuuli; Piironen, Aino (2021)
Toppi, Tuuli
Piironen, Aino
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201111200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201111200
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana OSMU-hanketta (Sote-alan osaava työvoima, muuttuvat osaamistarpeet), jonka tarkoituksena on luoda osaamisen kehittämisen toimintamalli. Hankkeessa ovat mukana Oulun ammattikorkeakoulu (Oamk), Oulun yliopisto ja Pohjois-pohjanmaan sairaanhoitopiiri (PPSHP). Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää terveysalan ammattilaisten osaa-misen arviointia johtamisen, koulutuksen sekä tutkimuksen näkökulmasta yhtenä osana OSMU-hanketta. Tarkoituksena oli kartoittaa, miten on arvioitu sairaanhoitajien, fysioterapeuttien ja toimintaterapeuttien osaamista kansallisesti ja kansainvälisesti.
Opinnäytetyön tutkimusosio tehtiin katsausten katsauksena. Katsauksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisilla menetelmillä ja mittareilla sairaanhoitajien, fysioterapeuttien ja toimintaterapeuttien osaamista on arvioitu. Tavoitteena oli tiivistetysti tuottaa tietoa olemassa olevista mittareista ja menetelmistä ja hyödyntää niitä osaamisen kehittämisessä ja arvioinnissa. Katsauksen tulokset ryhmiteltiin esille nousseiden osaamisalueiden mukaan.
Opinnäytetyön kehittämisosiossa katsauksen tulokset käytiin läpi yhteistoiminnallisessa työpajassa, jossa läsnä oli Oamk:n opettajia, Oulun yliopiston tutkijoita sekä muita OSMU-tiimin jäseniä. Työpajan tarkoituksena oli yhdessä pohtia mitkä esiin nousseet osaamisen osa-alueet, ja niihin liittyvät osaamista mittaavat menetelmät ja mittarit olisivat OSMU-hankkeen kannalta hyödyllisimmät hankkeen edetessä.
Osaamisen arvioinnin menetelmiä nousi esille kymmenen. Osaamiseen mittaamiseen käytettyjä välineitä löydettiin satoja. Katsauksen tuloksissa nousivat esille myös osaamisen eri osa-alueet, jotka mukailivat aiemmista tutkimuksista löydettyjä terveydenalan ammattihenkilöstön osaamisvaatimusten osa-alueita. Validoitujen ja standardoitujen mittareiden vähäinen määrä yllätti, suurin osa mittareista oli kehitetty vain alkuperäistutkimuksia varten. Katsauksesta ilmeni tarve kehittää osaamisen mittaamisessa jo olemassa olevia mittareita ja niiden psykometrisiä ominaisuuksia. Tarve kehittää osaamisen mittaamista ja tuoda sitä enemmän käytännön työn tueksi toistui myös työapajan tuloksissa.
Opinnäytetyön tutkimusosio tehtiin katsausten katsauksena. Katsauksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisilla menetelmillä ja mittareilla sairaanhoitajien, fysioterapeuttien ja toimintaterapeuttien osaamista on arvioitu. Tavoitteena oli tiivistetysti tuottaa tietoa olemassa olevista mittareista ja menetelmistä ja hyödyntää niitä osaamisen kehittämisessä ja arvioinnissa. Katsauksen tulokset ryhmiteltiin esille nousseiden osaamisalueiden mukaan.
Opinnäytetyön kehittämisosiossa katsauksen tulokset käytiin läpi yhteistoiminnallisessa työpajassa, jossa läsnä oli Oamk:n opettajia, Oulun yliopiston tutkijoita sekä muita OSMU-tiimin jäseniä. Työpajan tarkoituksena oli yhdessä pohtia mitkä esiin nousseet osaamisen osa-alueet, ja niihin liittyvät osaamista mittaavat menetelmät ja mittarit olisivat OSMU-hankkeen kannalta hyödyllisimmät hankkeen edetessä.
Osaamisen arvioinnin menetelmiä nousi esille kymmenen. Osaamiseen mittaamiseen käytettyjä välineitä löydettiin satoja. Katsauksen tuloksissa nousivat esille myös osaamisen eri osa-alueet, jotka mukailivat aiemmista tutkimuksista löydettyjä terveydenalan ammattihenkilöstön osaamisvaatimusten osa-alueita. Validoitujen ja standardoitujen mittareiden vähäinen määrä yllätti, suurin osa mittareista oli kehitetty vain alkuperäistutkimuksia varten. Katsauksesta ilmeni tarve kehittää osaamisen mittaamisessa jo olemassa olevia mittareita ja niiden psykometrisiä ominaisuuksia. Tarve kehittää osaamisen mittaamista ja tuoda sitä enemmän käytännön työn tueksi toistui myös työapajan tuloksissa.