Selvitys tapahtumateollisuuden tunnettuudesta Suomen ylemmässä toimielimessä
Köri, Jesse (2021)
Köri, Jesse
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201101159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201101159
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tapahtumateollisuus toimialan tunnettuus Suomen ylimmässä toimielimessä. Lisäksi tutkittiin, mikä vaikutus kesäkuussa 2020 perustetulla Tapahtumateollisuus ry:llä on ollut tunnettuudelle valitussa kohderyhmässä. Kohderyhmään kuului kansanedustajia, ministereitä, valtiosihteereitä, erityisavustajia, kansliapäälliköitä sekä julkishallinnon edustajia.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen metodeja. Lähestymistapa tutkittavaan aiheeseen oli kyselytutkimus. Kyselyn lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin myös tapahtumateollisuuden ansaittu medianäkyvyys 10.6.2020–10.6.2021 välisenä aikana tuomaan lisänäkökulmaa ja syventämään kyselyn tuloksia. Ansaittua medianäkyvyyden aineistoa kerättiin systemaattisella havainnoinnilla. Määrällisessä tutkimuksessa analyysimenetelmänä käytettiin aineiston rakennetta kuvaavia tunnuslukuja ja ristiintaulukointia. Kyselyn avoimia kysymyksiä analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysillä.
Kyselyyn vastanneiden määrä jäi todella alhaiseksi, useista muistutusviesteistä huolimatta. Vastausprosentti oli 6,7 prosenttia, mikä osaltaan vei tutkimukselta luotettavuutta. Systemaattisen havainnoin tuloksena löydettiin 738 kappaletta ansaitun median julkaisua seurantajakson aikana. Tutkimustulokset ovat vain suuntaa antavia.
Tutkimuksesta selvisi, että tapahtumateollisuus toimialana tunnetaan ja sen tunnusluvut tiedetään melko hyvin kohderyhmässä. Kohderyhmä on tunnistanut toimialan jo ennen Tapahtumateollisuus ry:n perustamista, ja järjestön teh-tävänä onkin ollut toimialaa yhdistävä, täydentävä tai korjaava sekä positiivisia mielikuvia lisäävä merkitys kohderyhmässä. Lähes kaikkien vastaajien mielestä heidän omakohtainen tapahtumateollisuustoimialan tietämys on parantunut merkittävästi Tapahtumateollisuus ry:n perustamisen jälkeen. Järjestön tavoiteprofiili toimialasta ja kohderyhmän mielikuvat ovat melko lähellä toisiaan. Tapahtumateollisuus ry:llä on ollut merkittävä osuus tiedon kerääjänä ja tiedottajana sekä toimijana asiantuntijaroolissa. Järjestön aktiivisen suhdetoiminnan ja laajan tukiverkoston avulla toimialan tunnettuutta on tuotu esille laajasti eri viestintäkanavien kautta.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen metodeja. Lähestymistapa tutkittavaan aiheeseen oli kyselytutkimus. Kyselyn lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin myös tapahtumateollisuuden ansaittu medianäkyvyys 10.6.2020–10.6.2021 välisenä aikana tuomaan lisänäkökulmaa ja syventämään kyselyn tuloksia. Ansaittua medianäkyvyyden aineistoa kerättiin systemaattisella havainnoinnilla. Määrällisessä tutkimuksessa analyysimenetelmänä käytettiin aineiston rakennetta kuvaavia tunnuslukuja ja ristiintaulukointia. Kyselyn avoimia kysymyksiä analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysillä.
Kyselyyn vastanneiden määrä jäi todella alhaiseksi, useista muistutusviesteistä huolimatta. Vastausprosentti oli 6,7 prosenttia, mikä osaltaan vei tutkimukselta luotettavuutta. Systemaattisen havainnoin tuloksena löydettiin 738 kappaletta ansaitun median julkaisua seurantajakson aikana. Tutkimustulokset ovat vain suuntaa antavia.
Tutkimuksesta selvisi, että tapahtumateollisuus toimialana tunnetaan ja sen tunnusluvut tiedetään melko hyvin kohderyhmässä. Kohderyhmä on tunnistanut toimialan jo ennen Tapahtumateollisuus ry:n perustamista, ja järjestön teh-tävänä onkin ollut toimialaa yhdistävä, täydentävä tai korjaava sekä positiivisia mielikuvia lisäävä merkitys kohderyhmässä. Lähes kaikkien vastaajien mielestä heidän omakohtainen tapahtumateollisuustoimialan tietämys on parantunut merkittävästi Tapahtumateollisuus ry:n perustamisen jälkeen. Järjestön tavoiteprofiili toimialasta ja kohderyhmän mielikuvat ovat melko lähellä toisiaan. Tapahtumateollisuus ry:llä on ollut merkittävä osuus tiedon kerääjänä ja tiedottajana sekä toimijana asiantuntijaroolissa. Järjestön aktiivisen suhdetoiminnan ja laajan tukiverkoston avulla toimialan tunnettuutta on tuotu esille laajasti eri viestintäkanavien kautta.