Työuupumukseen vaikuttavat tekijät henkilöstöpalvelualalla
Antinoja, Juho (2021)
Antinoja, Juho
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290453
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää työuupumukseen aiheuttavia tekijöitä henkilöstöpalvelualalta, tutkia alalla työskentelevien työhyvinvointia ja selvittää onko työuupumuksella yhteyttä henkilöstöpalvelualaan. Työllä ei ole toimeksiantajaa, joten kehitysideat kohdistuvat alalla työskenteleville työntekijöille ja yrityksien edustajille. Tutkimuksen johtopäätösten pohjalta on tarkoi-tuksena löytää keinoja, miten työhyvinvointia voidaan edistää ja työuupumusta ehkäistä henkilöstöpalvelualalla työskentelevien keskuudessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään työhyvinvointia, työuupumusta ja henkilöstöpalvelualaa. Tietoperusta on kerätty ajankohtaisista akateemisista lähteistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus on tapaustutkimus ja tapauksena tutkimuksessa on uupuneet työntekijät. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelut. Haastatteluissa teemat olivat työhyvinvointi, työuupumus ja henkilöstöpalveluala. Haastatteluita tehtiin yhteensä kolme kappaletta. Vertailemalla tutkimustuloksia ja teoriapohjaa keskenään, on tehty analyysi ja johtopäätöksiä alalla työskentelevien työhyvinvoinnista.
Toteutetun tutkimuksen perusteella henkilöstöpalvelualalla työskentely koetaan hektiseksi ja hektisyys kuormittavaksi. Työssä jaksamisen kannalta on tärkeää, että riittävästä ammattitaidosta pidetään huolta ja, että sitä kehitetään jatkuvasti. Riittävästä levosta ja palautumisesta tulisi huolehtia. Tutkimuksen perusteella yritykset, eivät panosta tarpeeksi työhyvinvoinnin mittaamisen eivätkä hyödynnä mittauksista saatua tietoa tarpeeksi. Työuupumuksesta tulisi puhua enemmän ja avoimemmin, niin yksilö kuin yritystasolla. Tietoisuus vähentäisi työuupumukseen liittyvää häpeää, helpottaisi oireiden tunnistamista ja pienentäisi kynnystä hakeutua apuun.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään työhyvinvointia, työuupumusta ja henkilöstöpalvelualaa. Tietoperusta on kerätty ajankohtaisista akateemisista lähteistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus on tapaustutkimus ja tapauksena tutkimuksessa on uupuneet työntekijät. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelut. Haastatteluissa teemat olivat työhyvinvointi, työuupumus ja henkilöstöpalveluala. Haastatteluita tehtiin yhteensä kolme kappaletta. Vertailemalla tutkimustuloksia ja teoriapohjaa keskenään, on tehty analyysi ja johtopäätöksiä alalla työskentelevien työhyvinvoinnista.
Toteutetun tutkimuksen perusteella henkilöstöpalvelualalla työskentely koetaan hektiseksi ja hektisyys kuormittavaksi. Työssä jaksamisen kannalta on tärkeää, että riittävästä ammattitaidosta pidetään huolta ja, että sitä kehitetään jatkuvasti. Riittävästä levosta ja palautumisesta tulisi huolehtia. Tutkimuksen perusteella yritykset, eivät panosta tarpeeksi työhyvinvoinnin mittaamisen eivätkä hyödynnä mittauksista saatua tietoa tarpeeksi. Työuupumuksesta tulisi puhua enemmän ja avoimemmin, niin yksilö kuin yritystasolla. Tietoisuus vähentäisi työuupumukseen liittyvää häpeää, helpottaisi oireiden tunnistamista ja pienentäisi kynnystä hakeutua apuun.