Yrityksen tunnettuus ja näkyvyys Instagramissa : case: Krookan Plassi Oy
Lehtojoki, Peppi (2021)
Lehtojoki, Peppi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626563
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli keväällä 2021 perustetun merikarvialaisen kahvilapalveluita tarjoavan yrityksen Krookan Plassin Instagramin viestintä. Tutkimuksessa tarkasteltiin yrityksen Instagram-tilin tunnettuutta ja näkyvyyttä kuuden kuukauden ajan vuonna 2021.
Tutkimusaineisto kerättiin yrityksen Instagram-tilin analytiikan avulla. Aineistoa analysoitiin ja tutkittiin seuraajien reaktioiden muutosten sekä tilin näkyvyyteen ja tunnettuuteen liittyvien muutosten selittämiseksi. Tutkimusta varten haastateltiin myös yrityksen perustajaa. Tutkimuksessa tutkittiin myös Instagram-kelojen tavoitettavuutta, tykkäyksiä sekä toistoja kuukausitasolla. Lisäksi tutkittiin yrityksen julkaisuissa käyttämiä tunnisteita ja pohdittiin niiden merkitystä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yrityksen on mahdollista rakentaa ja lisätä tunnettuuttaan ilman maksettua markkinointia.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena, joka sisältää laadullisen sekä määrällisen tutkimuksen piirteitä.
Tutkimusaineisto kerättiin yrityksen Instagram-tilin analytiikan avulla. Aineistoa analysoitiin ja tutkittiin seuraajien reaktioiden muutosten sekä tilin näkyvyyteen ja tunnettuuteen liittyvien muutosten selittämiseksi. Tutkimusta varten haastateltiin myös yrityksen perustajaa. Tutkimuksessa tutkittiin myös Instagram-kelojen tavoitettavuutta, tykkäyksiä sekä toistoja kuukausitasolla. Lisäksi tutkittiin yrityksen julkaisuissa käyttämiä tunnisteita ja pohdittiin niiden merkitystä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yrityksen on mahdollista rakentaa ja lisätä tunnettuuttaan ilman maksettua markkinointia.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena, joka sisältää laadullisen sekä määrällisen tutkimuksen piirteitä.