Sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa : case: Prisma Kuopio
Kröger, Tuomas; Tiirikainen, Hanna (2021)
Kröger, Tuomas
Tiirikainen, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425721
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kehittää ja selkeyttää toimeksiantajayrityksen Prisma Kuopion sosiaalisen median kanavia ja niiden kautta tapahtuvaa markkinointia. Sosiaalinen media on nykypäivänä tärkeä työkalu niin pienille, kuin suurillekin yrityksille. Oikein käytettynä, sosiaalisesta mediasta on yritykselle valtavasti apua esimerkiksi sen imagon, brändin tai asiakkaiden sitouttamisen kannalta. Pyrimme antamaan työssämme tarvittavat apuvälineet Prisma Kuopiolle, jotta heidän olisi mahdollisimman helppoa lähteä muokkaamaan omaa toimintaansa sosiaalisessa mediassa.
Prisma Kuopio kuuluu Osuuskauppa PeeÄssään, joka on asiakasomistajien omistama palvelualan yritys Pohjois-Savossa. PeeÄssä taas on osa valtakunnallista S-ryhmää, johon kuuluu useita erilaisia palveluita tarjoavia toimipaikkoja kuten kauppoja, ravintoloita ja hotelleja. Suurena organisaationa, Prisma Kuopion sosiaalista mediaa hallinnoi useampi työntekijä, jonka vuoksi selkeät toimintamallit siellä tapahtuvan markkinoinnin tueksi koettiin toimeksiantajayrityksen puolesta erittäin tärkeäksi.
Tutkimustyö toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun, empiirisen tutkimuksen, analysointityökalujen sekä kirjallisen aineiston avulla. Haastattelujen ja havainnoinnin avulla selvitimme toimeksiantajayrityksen nykyistä sosiaalisen median kanavien sisältöä ja siellä tapahtuvaa markkinointia. Teoriaosuus koostuu sosiaalisen median markkinoinnin asiantuntijakirjoituksista sekä verkkolähteistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa konkreettisia kehitysideoita sosiaalisen median markkinoinnin avuksi, joita toimeksiantajayrityksen on helppo ottaa käyttöönsä. Kehitysideamme sisältävät uusia toimintamalleja ja ohjeita sekä aivan konkreettisia apuvälineitäkin. Prisma Kuopion sosiaalisesta mediasta vastuussa olevat henkilöt saavat päättää, mitkä niistä otetaan käyttöön.
Prisma Kuopio kuuluu Osuuskauppa PeeÄssään, joka on asiakasomistajien omistama palvelualan yritys Pohjois-Savossa. PeeÄssä taas on osa valtakunnallista S-ryhmää, johon kuuluu useita erilaisia palveluita tarjoavia toimipaikkoja kuten kauppoja, ravintoloita ja hotelleja. Suurena organisaationa, Prisma Kuopion sosiaalista mediaa hallinnoi useampi työntekijä, jonka vuoksi selkeät toimintamallit siellä tapahtuvan markkinoinnin tueksi koettiin toimeksiantajayrityksen puolesta erittäin tärkeäksi.
Tutkimustyö toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun, empiirisen tutkimuksen, analysointityökalujen sekä kirjallisen aineiston avulla. Haastattelujen ja havainnoinnin avulla selvitimme toimeksiantajayrityksen nykyistä sosiaalisen median kanavien sisältöä ja siellä tapahtuvaa markkinointia. Teoriaosuus koostuu sosiaalisen median markkinoinnin asiantuntijakirjoituksista sekä verkkolähteistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa konkreettisia kehitysideoita sosiaalisen median markkinoinnin avuksi, joita toimeksiantajayrityksen on helppo ottaa käyttöönsä. Kehitysideamme sisältävät uusia toimintamalleja ja ohjeita sekä aivan konkreettisia apuvälineitäkin. Prisma Kuopion sosiaalisesta mediasta vastuussa olevat henkilöt saavat päättää, mitkä niistä otetaan käyttöön.