Utvecklingen av den interna redovisningen samt rapporteringen : case: Ideal-Keittiöt Oy
Emet, Jonathan (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Emet, Jonathan
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325648
Tiivistelmä
Den interna rapporteringen av finansiella händelser är viktig för ledande aktörer inom en organisation. Med hjälp av intern redovisning kan man exempelvis mäta och jämföra lönsamheten mellan olika kostnadsplatser, exempelvis affärer. Detta gör man för att få en bättre uppfattning om hur lönsam verksamheten egentligen är och ifall det finns kostnadsställen som är mindre lönsamma. Interna rapporteringens syfte är att stöda och underlätta ledningens roll med att ta finansiella beslut som påverkar verksamheten. Med hjälp av en tydlig rapport kan en chef, medarbetare, samarbetspartner och andra aktörer inom företaget enkelt se hur det gått för verksamheten.
Detta examensarbete utförs som ett handlingsbaserat examensarbete, med syfte att utveckla Ideal Keittiöt Oy:s interna redovisning och rapportering. Företaget har redan en intern redovisning samt rapportering, men man har (enligt ledningen och försäljarna) inte lyckats skapa ett system, där man får fram den väsentligaste informationen. Ideal Keittiöt har inte regelbunden rapportering inom alla områden i företaget. Utvecklingsområden är att utveckla företagets nya rapporteringsprogram, skapa interna mallar för olika typer av rapporter och skapa en struktur inom företaget, där månatlig rapportering hör till månatliga arbetet.
I undersökningen gjordes två kvalitativa intervjuer med företagets ekonomichef och butikförsäljningsledare. Utöver intervjuerna presenterades nya idéer med jämna mellanrum åt företagets verkställande direktör, ekonomichef, butikförsäljningsledaren och regionchefen. Intervjuerna är sammanfattade i arbetet och resultaten baserar sig på dessa. Mejlkonversationerna är bifogade i slutet av examensarbetet.
Resultatet av detta examensarbete för Ideal Keittiöt Oy är en ny kostnadskalkyl, som tillämpats i rapporteringssystemet Accuna och nya utformade rapporter som ska fungera vid Ideal Keittiöt Oy:s månatliga rapportering till butikansvariga och regionchefen. För att underlätta rapporternas förståelse, utformades en användarguide för butikansvariga. Distributionslistorna skapades på ett sätt, där ekonomichefen i framtiden endast behöver välja period som rapporteras och därefter trycka på massutskickknappen. En ökad transparens kan ses som en följd av Ideal Keittiöt Oy:s målsättning med utvecklingen av den interna redovisningen och rapporteringen.
Detta examensarbete utförs som ett handlingsbaserat examensarbete, med syfte att utveckla Ideal Keittiöt Oy:s interna redovisning och rapportering. Företaget har redan en intern redovisning samt rapportering, men man har (enligt ledningen och försäljarna) inte lyckats skapa ett system, där man får fram den väsentligaste informationen. Ideal Keittiöt har inte regelbunden rapportering inom alla områden i företaget. Utvecklingsområden är att utveckla företagets nya rapporteringsprogram, skapa interna mallar för olika typer av rapporter och skapa en struktur inom företaget, där månatlig rapportering hör till månatliga arbetet.
I undersökningen gjordes två kvalitativa intervjuer med företagets ekonomichef och butikförsäljningsledare. Utöver intervjuerna presenterades nya idéer med jämna mellanrum åt företagets verkställande direktör, ekonomichef, butikförsäljningsledaren och regionchefen. Intervjuerna är sammanfattade i arbetet och resultaten baserar sig på dessa. Mejlkonversationerna är bifogade i slutet av examensarbetet.
Resultatet av detta examensarbete för Ideal Keittiöt Oy är en ny kostnadskalkyl, som tillämpats i rapporteringssystemet Accuna och nya utformade rapporter som ska fungera vid Ideal Keittiöt Oy:s månatliga rapportering till butikansvariga och regionchefen. För att underlätta rapporternas förståelse, utformades en användarguide för butikansvariga. Distributionslistorna skapades på ett sätt, där ekonomichefen i framtiden endast behöver välja period som rapporteras och därefter trycka på massutskickknappen. En ökad transparens kan ses som en följd av Ideal Keittiöt Oy:s målsättning med utvecklingen av den interna redovisningen och rapporteringen.