eKuitin käyttöönoton vaikutukset Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksessa
Tynkkynen, Essi (2021)
Tynkkynen, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025149
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli eKuitin käyttöönoton toimivuutta sekä vaikutusta osana reaaliaikataloutta. Tutkimuksen tavoitteina oli selvittää, kuinka eKuitti vaikuttaa toimeksiantajaorganisaation toimintaan sekä miten eKuitti toimii matkustajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös tarkastella eKuittia ja reaaliaikataloutta yleisestä näkökulmasta, jotta opinnäytetyön hyödynnettävyys olisi mahdollisimman laajaa. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselle, Palkeille. Tutkimuksen tuloksia hyödyntää Palkeiden lisäksi Valtiokonttori.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineistoa kerättiin lomakehaastatteluiden avulla kahdelta kohderyhmältä 25.10.–3.11.2021 välisenä aikana. Haastattelut suoritettiin pääsääntöisesti puhelimitse. Osa tutkimukseen osallistuneista vastasivat lomakkeeseen itsenäisesti. Haastatteluihin osallistui yhteensä 19 henkilöä, joten kokonaisvastausprosentiksi muodostui 95 prosenttia.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset osoittavat, että eKuitti on hyvä ja toivottu uudistus, mutta sen käyttö on vielä vähäistä. Tuloksista voidaan myös todeta, että Palkeiden matkustuspalvelusihteerit kaipaisivat eKuitin käyttöön enemmän ohjeistusta matkustajille sekä automaatiota matkalaskuprosessin sujuvoittamiseksi. eKuittien määrä tulee lisääntymään tulevien vuosien aikana valtion asettamien tavoitteiden johdosta. The thesis discusses the implementation of an e-receipt as a part of real-time economy. This study was carried out for Finnish Government Shared Services Centre for Finance and HR, also known as Palkeet. The aims of this study were to determine how the e-receipt affects the operations of Palkeet and how it works from their clients’ point of view. This thesis also discusses the e-receipt and real-time economy from a general perspective, therefore increasing the usability of this study for wider audiences, including Palkeet and State Treasury. Qualitative research methods were used in this study. Research data were collected through structured interview from two focus groups between 25th October and 3rd November 2021. Interviews were conducted primarily by telephone. A few participants responded in writing. The total of 19 people took part in the interviews and the overall response rate was 95 per cent. It was found out in the research that the implementation of the e-receipt is a good and desirable reform, but the use of electronic receipts is still limited. The results also showed that both clients and the travel service secretaries of Palkeet would want more guidance about the e-receipt and more automatized processes for travel expense invoices. The usage of e-receipts will increase in the upcoming years due to the objectives set by the State of Finland.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusaineistoa kerättiin lomakehaastatteluiden avulla kahdelta kohderyhmältä 25.10.–3.11.2021 välisenä aikana. Haastattelut suoritettiin pääsääntöisesti puhelimitse. Osa tutkimukseen osallistuneista vastasivat lomakkeeseen itsenäisesti. Haastatteluihin osallistui yhteensä 19 henkilöä, joten kokonaisvastausprosentiksi muodostui 95 prosenttia.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset osoittavat, että eKuitti on hyvä ja toivottu uudistus, mutta sen käyttö on vielä vähäistä. Tuloksista voidaan myös todeta, että Palkeiden matkustuspalvelusihteerit kaipaisivat eKuitin käyttöön enemmän ohjeistusta matkustajille sekä automaatiota matkalaskuprosessin sujuvoittamiseksi. eKuittien määrä tulee lisääntymään tulevien vuosien aikana valtion asettamien tavoitteiden johdosta.