Nuoret vaikuttajina Taipaleen seurakunnassa
Holm, Tuuli-Maria (2021)
Holm, Tuuli-Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024930
Tiivistelmä
Kirkon kasvatustyössä osallisuuden näkökulma on vahvasti mukana. Osallisuuteen kuuluu, että nuoret tulevat kuulluiksi ja saavat vaikuttaa. Nuorten osallisuutta halutaan edistää sekä nuorisotyössä että hallinnollisessa päätöksenteossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perustaa nuorten vaikuttajaryhmä Taipaleen seurakuntaan, suunnitella sen toimintaa ja arvioida sitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä nuorten vaikuttamismahdollisuuksia ja osallisuutta Taipaleen seurakunnan toiminnassa.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö. Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui nuorten tapahtuman learning cafen tuloksista, luottamushenkilöiden kyselyn vastauksista sekä nuorten vaikuttajaryhmän toiminnasta ja sen arvioinnista. Tulosten perusteella luotiin nuorten vaikuttajaryhmän toimintamalli.
Toimintamallia hyödynnetään Taipaleen seurakunnan toiminnan ja nuorten osallisuuden kehittämisessä. Lisäksi siitä on apua päätösten lapsivaikutusten arviointia tehtäessä. Jatkokehittämisehdotuksena ryhmän toimintaa voisi arvioida kahden vuoden kuluttua.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perustaa nuorten vaikuttajaryhmä Taipaleen seurakuntaan, suunnitella sen toimintaa ja arvioida sitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä nuorten vaikuttamismahdollisuuksia ja osallisuutta Taipaleen seurakunnan toiminnassa.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö. Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui nuorten tapahtuman learning cafen tuloksista, luottamushenkilöiden kyselyn vastauksista sekä nuorten vaikuttajaryhmän toiminnasta ja sen arvioinnista. Tulosten perusteella luotiin nuorten vaikuttajaryhmän toimintamalli.
Toimintamallia hyödynnetään Taipaleen seurakunnan toiminnan ja nuorten osallisuuden kehittämisessä. Lisäksi siitä on apua päätösten lapsivaikutusten arviointia tehtäessä. Jatkokehittämisehdotuksena ryhmän toimintaa voisi arvioida kahden vuoden kuluttua.