Vastuullisuus kilpailuetuna : yritysvastuun merkitys tulevaisuuden kilpailukyvylle
Tammisto, Jonna (2021)
Tammisto, Jonna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824608
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kuuden suuryrityksen vastuullisuustyötä yritysten julkisen vastuullisuusraportoinnin ja vastuullisuusviestinnän pohjalta. Tapausyrityksiksi valikoitui kolme kotimaista eri alojen pörssiyritystä, sekä niiden kolme kansainvälistä verrokkiyritystä. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista menetelmää ja tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena. Teoriaosuus koostui aiemmin aiheesta tehdystä tutkimuksesta sekä alan ammattikirjallisuudesta. Tutkimusaineistona toimi yritysten verkkosivuilla julkaistut vastuullisuusraportit ja -ohjeistot sekä yritysten muu digitaalinen vastuullisuusviestintä. Aineistosta poimittiin olennaisimmat vastuullisuusteot, joita yritykset jo tekevät, sekä osoitettiin kohtia, joita vastuullisuustyössä ja sen viestinnässä voisi ottaa aiempaa enemmän huomioon. Tulosten perusteella voidaan ajatella liiketoiminnan kädenjäljen kasvattamisen tuovan yrityksille tulevaisuudessa kilpailuetua. Yritysten tulee oikeuttaa luonnonvarojen hyödyntäminen sidosryhmilleen, ja aineiston pohjalta voidaankin päätellä kädenjäljen kasvattamisen uusintavan yritysten sosiaalista toimilupaa.