Aistihuone osana arkea kehitysvammaisille : opas aistihuoneen käyttöön Päijät-Soten asumisyksikkö Sinivuokkoon
Viinanen, Jenni (2021)
Viinanen, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724283
Tiivistelmä
Kehitysvamma ilmenee usein älyllisenä kehitysvammaisuutena, ja siihen voi liittyä jokin liikkumisen rajoite tai käytösongelma. Kehitysvammaisen henkilön saattaa olla vaikeampi ymmärtää ja oppia uusia asioita syntymässä tai kehitysiässä tulleen vamman tai sairauden vuoksi. Kehitysvammaisuuteen liittyy usein älyllistä toiminnan vajautta ja muita liitännäisoireita, kuten rauhattomuutta ja epilepsiaa sekä monenlaisia aistitoiminnan oireita ja aistisäätelyn häiriöitä, jotka voivat ilmetä yli- tai aliherkkyyksinä tai aistihakuisuutena eri aisteissa.
Aistien harjoittamisella voidaan vaikuttaa henkilön toimintakykyyn ja helpottaa aistitoiminnan oireita. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella opas aistihuoneen sisällöstä ja aisteja tukevista harjoitteista asumisyksikön ohjaajien käyttöön. Tarkoituksena oli tukea arjen toimintakykyä ja aistitoimintojen harjaannuttamista henkilöillä, joilla on erilaisia aistipulmia. Oppaan sisältö painottui liike-, tasapaino- ja tuntoaisteja harjoittaviin välineisiin ja harjoitteisiin. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä Päijät-Sotelle asumisyksikkö Sinivuokkoon.
Opinnäytetyön kirjalliseen osioon koottiin tietoa kehitysvammaisuudesta, aisteista ja aistipulmista sekä aistihuoneista. Oppaan kehittämisprosessi noudatti toiminnalliselle opinnäytetyölle tyypillistä konstruktivistista kehittämisprosessin viitekehystä. Toiminnallisena tuotoksena syntyi digitaalisessa muodossa oleva opas aistihuoneen käyttöön, jossa kerrotaan aistihuoneen välineistä sekä niillä tehtävistä harjoitteista asumisyksikön ohjaajien käyttöön. Oppaasta ohjaajat voivat valita asukkaille yksilöllisempiä välineitä ja harjoitteita heidän tarpeidensa mukaan, jolloin on mahdollista harjoittaa asukkaiden aistipulmia yksilöllisesti. Aistien harjoittaminen puolestaan tukee asukkaiden arjessa toimimista. Opinnäytetyön tuotoksena oleva opas on sovellettavissa terveysalan ammattilaisille aistihuoneiden suunnitteluun, aistipulmien kohtaamiseen ja niiden harjoittamiseen.
Aistien harjoittamisella voidaan vaikuttaa henkilön toimintakykyyn ja helpottaa aistitoiminnan oireita. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella opas aistihuoneen sisällöstä ja aisteja tukevista harjoitteista asumisyksikön ohjaajien käyttöön. Tarkoituksena oli tukea arjen toimintakykyä ja aistitoimintojen harjaannuttamista henkilöillä, joilla on erilaisia aistipulmia. Oppaan sisältö painottui liike-, tasapaino- ja tuntoaisteja harjoittaviin välineisiin ja harjoitteisiin. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä Päijät-Sotelle asumisyksikkö Sinivuokkoon.
Opinnäytetyön kirjalliseen osioon koottiin tietoa kehitysvammaisuudesta, aisteista ja aistipulmista sekä aistihuoneista. Oppaan kehittämisprosessi noudatti toiminnalliselle opinnäytetyölle tyypillistä konstruktivistista kehittämisprosessin viitekehystä. Toiminnallisena tuotoksena syntyi digitaalisessa muodossa oleva opas aistihuoneen käyttöön, jossa kerrotaan aistihuoneen välineistä sekä niillä tehtävistä harjoitteista asumisyksikön ohjaajien käyttöön. Oppaasta ohjaajat voivat valita asukkaille yksilöllisempiä välineitä ja harjoitteita heidän tarpeidensa mukaan, jolloin on mahdollista harjoittaa asukkaiden aistipulmia yksilöllisesti. Aistien harjoittaminen puolestaan tukee asukkaiden arjessa toimimista. Opinnäytetyön tuotoksena oleva opas on sovellettavissa terveysalan ammattilaisille aistihuoneiden suunnitteluun, aistipulmien kohtaamiseen ja niiden harjoittamiseen.