Sosiaalisen median ja podcastien vaikutus nuorten aikuisten sijoittamisen aloittamiseen
Hintikka, Veera (2021)
Hintikka, Veera
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724081
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka sosiaalinen media ja podcastit ovat vaikuttaneet nuorten aikuisten sijoittamisen aloittamiseen. Tutkimuksen avulla selvitettiin, onko sosiaalisen median ja podcastien sisältö vaikuttanut nuorten aikuisten sijoittamiseen ja sen aloittamiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on rakennettu käyttäen pääasiassa internetin artikkeleita, tutkimuksia, uutisia sekä ammattikirjallisuutta. Viitekehys on jaettu aihealueittain sosiaaliseen mediaan ja sijoittamiseen. Aihealueet on jaettu alaotsikoihin, jotka käsittelevät pääotsikon alla olevia aiheita kuten eri sosiaalisen median kanavia ja sijoituskohteita.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää ja tiedot kerättiin internetkyselylomakkeella. Kyselylomakkeen linkki jaettiin sosiaalisen median kanaviini ja kyselyyn saatiin yhteensä 102 vastausta. Kyselylomakkeen kysymykset koostuivat strukturoiduista kysymyksistä sekä muutamasta avoimesta kysymyksestä. Kysymykset perustuivat opinnäytetyön viitekehykseen.
Selvityksen tulosten perusteella voidaan todeta, että sosiaalinen media ja podcastit ovat vaikuttaneet jonkin verran nuorten aikuisten sijoittamiseen ja etenkin sijoittamisen kiinnostavuuteen nuorten aikuisten keskuudessa. Sosiaalisen median ja podcastien sisältö on lisän-nyt myös tietoisuutta sijoittamisesta. Selvityksen tuloksista voidaan myös todeta podcastien olevan nuorten aikuisten sijoittamiseen eniten vaikuttava alusta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on rakennettu käyttäen pääasiassa internetin artikkeleita, tutkimuksia, uutisia sekä ammattikirjallisuutta. Viitekehys on jaettu aihealueittain sosiaaliseen mediaan ja sijoittamiseen. Aihealueet on jaettu alaotsikoihin, jotka käsittelevät pääotsikon alla olevia aiheita kuten eri sosiaalisen median kanavia ja sijoituskohteita.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää ja tiedot kerättiin internetkyselylomakkeella. Kyselylomakkeen linkki jaettiin sosiaalisen median kanaviini ja kyselyyn saatiin yhteensä 102 vastausta. Kyselylomakkeen kysymykset koostuivat strukturoiduista kysymyksistä sekä muutamasta avoimesta kysymyksestä. Kysymykset perustuivat opinnäytetyön viitekehykseen.
Selvityksen tulosten perusteella voidaan todeta, että sosiaalinen media ja podcastit ovat vaikuttaneet jonkin verran nuorten aikuisten sijoittamiseen ja etenkin sijoittamisen kiinnostavuuteen nuorten aikuisten keskuudessa. Sosiaalisen median ja podcastien sisältö on lisän-nyt myös tietoisuutta sijoittamisesta. Selvityksen tuloksista voidaan myös todeta podcastien olevan nuorten aikuisten sijoittamiseen eniten vaikuttava alusta.