Pedagoginen dokumentointi digivälineille varhaiskasvatuksessa- opinnäyttyöportfolio ja työn kehittämisen tehtävä
Myllykylä, Meeri (2021)
Myllykylä, Meeri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223370
Tiivistelmä
Pedagoginen dokumentointi digivälineillä varhaiskasvatuksessa – opinnäytetyöportfolio ja työn kehittämisen tehtävä
Pedagogical documentation with digital equipment in early childhood education
Julkaisun pysyvä osoite on: https://www.bulbapp.com/Meeri/portfolio
Opinnäytetyöni on tehty Hattulan kunnan varhaiskasvatuksessa työn kehittämisen tehtävänä vuoden 2021 aikana. Työn aiheena on pedagoginen dokumentointi digivälineillä. Työni liittyi koronapandemian aikaan, jolloin huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö sai uusia haasteita, sillä huoltajien pääsyä päiväkotien tiloihin rajattiin. Näin ollen toiminnan näkyväksi tekeminen ja pedagoginen dokumentointi digivälineillä nousi yhdeksi kehittämiskohteeksi. Opinnäytetyö toteutettiin portfoliomuotoisena Bulb-alustalle.
Teoriaosuuteen on koottu tietoa pedagogisesta dokumentoinnista sekä varhaiskasvatussuunnitelman pohjalta että aiempien tutkimusten kautta. Myös huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö on teoriaosuudessa merkittävänä osana linkittyen pedagogiseen dokumentointiin vahvasti. Koronapandemian aikaisista haasteista lapsiperheiden kohdalla löytyi myös hieman tutkimustietoa, samoin liitin kokonaisuuteen osuuksia koronapandemian mukanaan tuomista uusista ohjeistuksista varhaiskasvatuksen järjestämiseen liittyen.
Työn tavoitteena oli kartoittaa ja yhtenäistää pedagogiseen dokumentointiin liittyviä käytäntöjä kunnan varhaiskasvatuksen sisällä. Kehittämistehtävä liittyi kunnassa meneillään olleeseen opetushallituksen rahoittamaan Digiosaaja -hankkeeseen. Lähdin tavoitetta kohti toteuttamalla kyselyn päiväkodissa, jossa työskentelen. Kyselyn avulla tutkittiin jo käytössä olevia pedagogisen dokumentoinnin välineitä ja sovelluksia sekä niiden toimivuutta sekä selvitettiin, mitä haasteita pedagogiseen dokumentoitiin digivälineillä liittyy kasvattajien näkökulmasta. Kyselyyn vastasi 8 varhaiskasvatustiimiä.
Kyselyn tuloksista ilmeni haasteina laitteiden ja välineiden saatavuus ja jakautuminen epätasaisesti eri tiimien kesken sekä käytössä olevan ohjelmiston toimimattomuus mm. kuvien jakamisessa. Muita haasteita olivat mm. ajankäytön riittävyys, vastuun otto pedagogisesta dokumentoinnista tiimeissä sekä työnjako tiimin jäsenten kesken.
Tuotoksena tähän työn kehittämisen tehtävään kokosin esitteen pedagogisesta dokumentoinnista kunnassa, jossa on koottuna pieni teoriapaketti, hyödyllisiä linkkejä sekä koonti myös lupakäytännöistä liittyen vaikkapa lasten kuvien julkaisuun. Toisena osana kehittämistehtävän tuotoksissa on Opetushallituksen materiaalin pohjalta koottu taulukko pedagogisen dokumentoinnin tasoista ja vaiheista ja kolmantena suunnitelmapohja työnjaon helpottamiseksi tiimeissä.
Kehittämistehtävään liittyi osaltaan myös tulosten julkistaminen ja palautteen saaminen niistä sekä materiaalin jakaminen työyhteisöön. Tämän osio on toteutettu syksyn 2021 aikana pedagogisissa tiimeissä ja se on myös raportoitu portfoliossa kehittämistehtävän osuudessa.
Pedagogical documentation with digital equipment in early childhood education
Julkaisun pysyvä osoite on: https://www.bulbapp.com/Meeri/portfolio
Opinnäytetyöni on tehty Hattulan kunnan varhaiskasvatuksessa työn kehittämisen tehtävänä vuoden 2021 aikana. Työn aiheena on pedagoginen dokumentointi digivälineillä. Työni liittyi koronapandemian aikaan, jolloin huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö sai uusia haasteita, sillä huoltajien pääsyä päiväkotien tiloihin rajattiin. Näin ollen toiminnan näkyväksi tekeminen ja pedagoginen dokumentointi digivälineillä nousi yhdeksi kehittämiskohteeksi. Opinnäytetyö toteutettiin portfoliomuotoisena Bulb-alustalle.
Teoriaosuuteen on koottu tietoa pedagogisesta dokumentoinnista sekä varhaiskasvatussuunnitelman pohjalta että aiempien tutkimusten kautta. Myös huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö on teoriaosuudessa merkittävänä osana linkittyen pedagogiseen dokumentointiin vahvasti. Koronapandemian aikaisista haasteista lapsiperheiden kohdalla löytyi myös hieman tutkimustietoa, samoin liitin kokonaisuuteen osuuksia koronapandemian mukanaan tuomista uusista ohjeistuksista varhaiskasvatuksen järjestämiseen liittyen.
Työn tavoitteena oli kartoittaa ja yhtenäistää pedagogiseen dokumentointiin liittyviä käytäntöjä kunnan varhaiskasvatuksen sisällä. Kehittämistehtävä liittyi kunnassa meneillään olleeseen opetushallituksen rahoittamaan Digiosaaja -hankkeeseen. Lähdin tavoitetta kohti toteuttamalla kyselyn päiväkodissa, jossa työskentelen. Kyselyn avulla tutkittiin jo käytössä olevia pedagogisen dokumentoinnin välineitä ja sovelluksia sekä niiden toimivuutta sekä selvitettiin, mitä haasteita pedagogiseen dokumentoitiin digivälineillä liittyy kasvattajien näkökulmasta. Kyselyyn vastasi 8 varhaiskasvatustiimiä.
Kyselyn tuloksista ilmeni haasteina laitteiden ja välineiden saatavuus ja jakautuminen epätasaisesti eri tiimien kesken sekä käytössä olevan ohjelmiston toimimattomuus mm. kuvien jakamisessa. Muita haasteita olivat mm. ajankäytön riittävyys, vastuun otto pedagogisesta dokumentoinnista tiimeissä sekä työnjako tiimin jäsenten kesken.
Tuotoksena tähän työn kehittämisen tehtävään kokosin esitteen pedagogisesta dokumentoinnista kunnassa, jossa on koottuna pieni teoriapaketti, hyödyllisiä linkkejä sekä koonti myös lupakäytännöistä liittyen vaikkapa lasten kuvien julkaisuun. Toisena osana kehittämistehtävän tuotoksissa on Opetushallituksen materiaalin pohjalta koottu taulukko pedagogisen dokumentoinnin tasoista ja vaiheista ja kolmantena suunnitelmapohja työnjaon helpottamiseksi tiimeissä.
Kehittämistehtävään liittyi osaltaan myös tulosten julkistaminen ja palautteen saaminen niistä sekä materiaalin jakaminen työyhteisöön. Tämän osio on toteutettu syksyn 2021 aikana pedagogisissa tiimeissä ja se on myös raportoitu portfoliossa kehittämistehtävän osuudessa.