Nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien työhyvinvoinnin edistäminen työelämään siirtymävaiheessa
Kettunen, Anna; Lopakka, Teija; Pohto, Laura (2021)
Kettunen, Anna
Lopakka, Teija
Pohto, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022745
Tiivistelmä
Nuoret sairaanhoitajat harkitsevat ammatista lähtemistä ja työpaikan vaihtamista jo lyhyen työssäolon jälkeen. Alan veto- ja pitovoimaa tulisi parantaa, jotta osaavaa henkilökuntaa olisi riittävästi tulevaisuudessa terveysalalla laadukkaan hoidon ja potilasturvallisuuden takaamiseksi. Organisaatiolle ja lähiesimiestasolle tulisi kehittää keinoja tukea nuoria vastavalmistuneita sairaanhoitajia, jotta heidän työhyvinvointinsa paranisi ja he pysyisivät alalla. Tarve tutkimukselliselle kehittämistyölle on noussut Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiriltä, joka on tämän opinnäytetyön toimeksiantaja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien työhyvinvointiin saatua ja kaivattua tukea työelämään siirtymävaiheessa. Työn tarkoituksena oli myös kehittää esimiehille toimintamalli nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien työhyvinvoinnin edistämiseksi. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla OYS:ssa työskenteleviltä nuorilta vastavalmistuneilta sairaanhoitajilta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten perusteella kehitettiin yhdessä esimiesten kanssa työpajoissa toimintamalli esimiehille nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien työhyvinvoinnin edistämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien työelämään siirtymävaiheen työhyvinvoinnin paraneminen.
Tutkimusvaiheen tulokset kuvasivat nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien kokemuksia työelämään siirtymävaiheen työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Tutkimustuloksissa nousi neljä työhyvinvoinnin edistämisen osa-aluetta: asiantuntijana kehittyminen, työhyvinvointia edistävä työyhteisö, työhyvinvointia edistävä esimiestyö sekä työhyvinvointia edistävä organisaatio. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien työhyvinvointia tuetaan, mutta työhyvinvoinnin edistämiseen työelämään siirtymävaiheessa täytyy kiinnittää vielä enemmän huomiota.
Esimiesten työpajoissa tuottamat työhyvinvoinnin edistämisen keinot vastaavat suurelta osin tutkimusvaiheen tuloksiin. Voidaan todeta, että esimiesten ja nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien näkemykset työelämään siirtymävaiheen työhyvinvoinnin edistämisestä kohtaavat. Toimintamalli sisältää työhyvinvoinnin edistämisen keinoja, joilla vastataan nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien työelämään siirtymävaiheen työhyvinvoinnin edistämisen tarpeisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien työhyvinvointiin saatua ja kaivattua tukea työelämään siirtymävaiheessa. Työn tarkoituksena oli myös kehittää esimiehille toimintamalli nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien työhyvinvoinnin edistämiseksi. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla OYS:ssa työskenteleviltä nuorilta vastavalmistuneilta sairaanhoitajilta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten perusteella kehitettiin yhdessä esimiesten kanssa työpajoissa toimintamalli esimiehille nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien työhyvinvoinnin edistämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien työelämään siirtymävaiheen työhyvinvoinnin paraneminen.
Tutkimusvaiheen tulokset kuvasivat nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien kokemuksia työelämään siirtymävaiheen työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Tutkimustuloksissa nousi neljä työhyvinvoinnin edistämisen osa-aluetta: asiantuntijana kehittyminen, työhyvinvointia edistävä työyhteisö, työhyvinvointia edistävä esimiestyö sekä työhyvinvointia edistävä organisaatio. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien työhyvinvointia tuetaan, mutta työhyvinvoinnin edistämiseen työelämään siirtymävaiheessa täytyy kiinnittää vielä enemmän huomiota.
Esimiesten työpajoissa tuottamat työhyvinvoinnin edistämisen keinot vastaavat suurelta osin tutkimusvaiheen tuloksiin. Voidaan todeta, että esimiesten ja nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien näkemykset työelämään siirtymävaiheen työhyvinvoinnin edistämisestä kohtaavat. Toimintamalli sisältää työhyvinvoinnin edistämisen keinoja, joilla vastataan nuorten vastavalmistuneiden sairaanhoitajien työelämään siirtymävaiheen työhyvinvoinnin edistämisen tarpeisiin.