Etäjohtaminen työntekijöiden kokemana
Mettiäinen, Tuure (2021)
Mettiäinen, Tuure
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022599
Tiivistelmä
Keväällä 2020 etätyöskentelystä muodostui uusi normi, joka loi organisaatioihin myös etäjohtamisen käytäntöjä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa etäjohtamista työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuskysymyksinä oli, miten työntekijät ovat kokeneet etäjohtamisen ja millaisia näkemyksiä työntekijöillä on etäjohtamisen kehittämiseksi. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli etämyyntiyhtiö Dista Oy.
Tutkimus muodostui etäjohtamisen kulmakivien pohjalle, joita ovat luottamus, arvostus, avoimuus, pelisäännöt, jatkuva vuorovaikutus ja yhteisöllisyys. Lisäksi näkökulmana on millenniaalien odotukset johtamiselle. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, ja tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Vastauksia saatiin 14 Dista Oy:n työntekijältä.
Tulosten mukaan työntekijät kokivat kaikkien etäjohtamisen kulmakivien toteutuneen hyvin. Tutkittavista aihealueista työn kuormittavuudessa, koetussa yhteisöllisyydessä ja työhyvinvoinnissa ilmeni eniten kehitettävää. Etätyö ja etäjohtaminen on koettu työntekijöiden näkökulmasta pääosin positiivisena asiana, ja työntekijät toivovat etätyön mahdollisuuden säilyvän myös tulevaisuudessa. Dista Oy:n työyhteisössä etäjohtamista voitaisiin kehittää lisäämällä avointa keskustelua työntekijöiden odotuksista johtamista kohtaan. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että etätyö on tullut jäädäkseen, mutta sen yhteydessä on tärkeää huolehtia yhteisöllisyyden säilymisestä.
Tutkimus muodostui etäjohtamisen kulmakivien pohjalle, joita ovat luottamus, arvostus, avoimuus, pelisäännöt, jatkuva vuorovaikutus ja yhteisöllisyys. Lisäksi näkökulmana on millenniaalien odotukset johtamiselle. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, ja tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Vastauksia saatiin 14 Dista Oy:n työntekijältä.
Tulosten mukaan työntekijät kokivat kaikkien etäjohtamisen kulmakivien toteutuneen hyvin. Tutkittavista aihealueista työn kuormittavuudessa, koetussa yhteisöllisyydessä ja työhyvinvoinnissa ilmeni eniten kehitettävää. Etätyö ja etäjohtaminen on koettu työntekijöiden näkökulmasta pääosin positiivisena asiana, ja työntekijät toivovat etätyön mahdollisuuden säilyvän myös tulevaisuudessa. Dista Oy:n työyhteisössä etäjohtamista voitaisiin kehittää lisäämällä avointa keskustelua työntekijöiden odotuksista johtamista kohtaan. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että etätyö on tullut jäädäkseen, mutta sen yhteydessä on tärkeää huolehtia yhteisöllisyyden säilymisestä.