Speak of The Frog - Vastuullisten tekstiilien vienti Yhdysvaltoihin : case Népra Oy
Kriikkula, Ida (2021)
Kriikkula, Ida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112722121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112722121
Tiivistelmä
Tutkimus on laadittu toimeksiantona suomalaiselle vastuulliselle tekstiilialan
yritykselle, NépraOy:lle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä vastuullisten tekstiilien viennissä Suomesta Yhdysvaltoihin ulkomaisen välijäsenen kautta tulee huomioida ja miten yritys voisi toimia omnikanavaisesti. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, onko ulkomaisen välijäsenen kautta vienti toimiva ratkaisu vientiä aloittavalle yritykselle, kuten toimeksiantajalle. Teoreettinen viitekehys koostuu vastuullisten tekstiilien viennistä Suomesta Yhdysvaltoihin, viennistä ulkomaisen välijäsenen kautta ja omnikanavaisuudesta. Keskeisiä käsitteitä tutkimuksessa ovat vastuullinen liiketoiminta, vienti, jälleenmyynti, agenttisopimus ja omnikanavaisuus. Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa oli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä olivat puolistrukturoidut teemahaastattelut. Tutkimuksen perusteella ulkomaisen välijäsenen kautta vienti on toimiva ratkaisu vientiä aloittavalle yritykselle. Tekstiilien viennissä Yhdysvaltoihin tulee huomioida tullimuodollisuudet, testausvaatimukset ja kaupallisiin tekstiileihin kohdistuvat Yhdysvaltain määräykset. Yritys voi toimia omnikanavaisesti, mikäli omaa omni-kanavaisuuden mahdollistavan järjestelmän. This research was made as an assignment to a Finnish garment company. The company is called NépraOyand it is selling responsible active wear. The aim of the study was to find out what should be taken into consideration when exporting responsible garments via a foreign agent or a reseller from Finland to the United States and how the company could operate as an omnichannel company. In addition, the aim of the study is to find out whether exporting via a foreign intermediary a viable solution for a company which is aiming to start to export such as the assigned company. The theoretic framework contains information about exporting responsible garments from Finland to the United States, exporting via a foreign intermediary and omnichannel operations. The key concepts of the study are responsible business, exporting, reselling, agency agreement and omnichannel. The research method in the study was a qualitative study. The data collection method was semi-structured thematic interviews. According to this study, exporting through a foreign intermediary is a viable solution for a company starting to export garments to the United States. Exports of garments to the United States must comply with customs formalities, testing requirements, and regulations for commercial textiles like garments. An omnichannel operations requires an IT system that enables operating omnichannel way. Acompany can operate omnichannel way if they have an IT-system which enables it.
yritykselle, NépraOy:lle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä vastuullisten tekstiilien viennissä Suomesta Yhdysvaltoihin ulkomaisen välijäsenen kautta tulee huomioida ja miten yritys voisi toimia omnikanavaisesti. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, onko ulkomaisen välijäsenen kautta vienti toimiva ratkaisu vientiä aloittavalle yritykselle, kuten toimeksiantajalle. Teoreettinen viitekehys koostuu vastuullisten tekstiilien viennistä Suomesta Yhdysvaltoihin, viennistä ulkomaisen välijäsenen kautta ja omnikanavaisuudesta. Keskeisiä käsitteitä tutkimuksessa ovat vastuullinen liiketoiminta, vienti, jälleenmyynti, agenttisopimus ja omnikanavaisuus. Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa oli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä olivat puolistrukturoidut teemahaastattelut. Tutkimuksen perusteella ulkomaisen välijäsenen kautta vienti on toimiva ratkaisu vientiä aloittavalle yritykselle. Tekstiilien viennissä Yhdysvaltoihin tulee huomioida tullimuodollisuudet, testausvaatimukset ja kaupallisiin tekstiileihin kohdistuvat Yhdysvaltain määräykset. Yritys voi toimia omnikanavaisesti, mikäli omaa omni-kanavaisuuden mahdollistavan järjestelmän.