Fyysinen ja virtuaalinen E-urheilutapahtumajärjestäminen
Lötjönen, Jose (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622051
Tiivistelmä
Valitsin E-urheilutapahtumat, koska kyseessä on uusi kasvuala, joka muodostuu Suomessa vähitellen. Usein uudet tapahtumajärjestävät kysyvät kuinka tapahtumia järjestetään, eikä minkäänlaista aiempaa tietoa mahdollisesti löydy osa-alueen piiristä ja jos löytyy niin hyvin suppeasti tai hajanaisesti. Tarkoituksena on avata ja kertoa molempien tapahtumajärjestämisen muodoista yleisesti. Varsinkin nyt pandemia aikana on siirrytty vahvasti virtuaalisiin tapahtumiin. Monesti pyritään pääsemään virtuaalisessa tapahtumassa mahdollisimman lähelle fyysisen tapahtuman elämystä. Sen sijaan pitäisi lähteä luomaan parempi elämys kuin fyysiseen tapahtuman. Ideana tarkastella molempia alueita vertaillen niiden eroja, sillä eri muodoissa tärkeys osa-alueilla vaihtelee. Ottaen myös molempien muotojen hybridimuodon. Opinnäytetyön teoria on jaettu neljään eri osaan: tapahtuma, fyysisen tapahtumajärjestämisen teoriaan, virtuaalisen tapahtumajärjestämisen teoriaan ja hybriditapahtumanjärjestämisen teoriaan. Opinnäytetyössä tarkoituksena hyödyntää laadullista tutkimusta ja aiemmin kerättyä tietoa teoriapohjana. Käytettyjä tutkimusmenetelmiä puolistrukturoitu haastattelu. Puolistrukturoidun haastattelu aikaisemmille tapahtumajärjestäjille vastuualueisiin liittyen. Lopulta tarkoitus peilata teoriaan empiirisiä löytöjä esports-tapahtumista - mikä vastaa teoriaa ja mitä yllättävää uutta löytyi.