Etähoiva–virtuaalinen asiakaskohtaaminen kotihoidossa.
Liikanen, Aleksi; Partanen, Inka (2021)
Liikanen, Aleksi
Partanen, Inka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521629
Tiivistelmä
Suomessa ikääntyneiden osuus väestöstä nousee jatkuvasti, kun taas työikäisten määrä on laskussa. Kotihoidon asiakkaiden määrä lisääntyy entisestään väestönrakenteen muutoksen vuoksi, yhä useampi iäkäs tarvitsee tukea päivittäisissä toimissaan. Palveluiden tarve kasvaa, minkä takia on tärkeää kehittää erilaisia keinoja kotona pärjäämisen tueksi. Teknologiaa hyödyntämällä voidaan edistää osaavan työvoiman riittävyyttä sekä tuetaan ikääntyneen itsenäistä elämää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata asiakkaiden kokemuksia virtuaalisista asiakaskäynneistä kotihoidon ympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa siitä, miten asiakkaat kokevat virtuaaliyhteydellä toteutettavan asiakaskontaktin sekä tuottaa katsaus, jota voidaan hyödyntää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksessa. Opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineistoa kerättiin eri tietokannoista. Opinnäytetyöhön valittiin kymmenen tutkimusta, joista yhdeksän oli suomenkielisiä ja yksi englanninkielinen. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella etähoiva on hyödyllinen palvelu kotihoidon asiakkaan psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tukemiseksi. Etähoiva laajensi asiakkaan sosiaalista verkostoa, tuki ravitsemusta sekä lisäsi vuorovaikutustilanteita. Haasteet etäyhteyden välityksellä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa, laitteen toimintahäiriöt, kokemus palvelun hyödyllisyydestä ja soveltuvuudesta sekä turvallisuuteen liittyvät tekijät heikensivät kokemusta etähoivan laadusta.
Tutkittava aihe on tärkeä ja ajankohtainen hoitotyön kannalta, sillä virtuaalisia asiakaskontakteja toteutetaan yhä enemmän kotihoidossa sekä muualla terveydenhuollossa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakkaan riittävä perehdyttäminen laitteen käyttöön edistää kokemusta palvelun hyödyllisyydestä. Etälaitteiden tulisi vastata asianmukaisesti niiden käyttötarpeisiin ja niitä tulisi aktiivisesti kehittää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata asiakkaiden kokemuksia virtuaalisista asiakaskäynneistä kotihoidon ympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa siitä, miten asiakkaat kokevat virtuaaliyhteydellä toteutettavan asiakaskontaktin sekä tuottaa katsaus, jota voidaan hyödyntää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden opetuksessa. Opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineistoa kerättiin eri tietokannoista. Opinnäytetyöhön valittiin kymmenen tutkimusta, joista yhdeksän oli suomenkielisiä ja yksi englanninkielinen. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella etähoiva on hyödyllinen palvelu kotihoidon asiakkaan psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tukemiseksi. Etähoiva laajensi asiakkaan sosiaalista verkostoa, tuki ravitsemusta sekä lisäsi vuorovaikutustilanteita. Haasteet etäyhteyden välityksellä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa, laitteen toimintahäiriöt, kokemus palvelun hyödyllisyydestä ja soveltuvuudesta sekä turvallisuuteen liittyvät tekijät heikensivät kokemusta etähoivan laadusta.
Tutkittava aihe on tärkeä ja ajankohtainen hoitotyön kannalta, sillä virtuaalisia asiakaskontakteja toteutetaan yhä enemmän kotihoidossa sekä muualla terveydenhuollossa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakkaan riittävä perehdyttäminen laitteen käyttöön edistää kokemusta palvelun hyödyllisyydestä. Etälaitteiden tulisi vastata asianmukaisesti niiden käyttötarpeisiin ja niitä tulisi aktiivisesti kehittää.